nieuws

Meer auto’s op winterbanden

Werkplaats & Onderhoud

Meer winterbanden, veel meer vierseizoenenbanden en nog meer verschillende bandenmerken op de weg. Dat zijn in het kort de uitkomsten van jongste Kwik-Fit Bandenmonitor. En oh ja, Michelin is ‘overall’ de grootste, terwijl Vredestein de grootste is in winterbanden…

Meer auto’s op winterbanden

De afgelopen maand stuurde Kwik-Fit de medewerkers van Jess Marketing er voor het tweede jaar op rij op uit om op tal van parkeerplaatsen het Nederlandse bandenlandschap in kaart te brengen. Vorig jaar vonden de onderzoekers maar liefst 93 verschillende bandenmerken onder bijna 2000 gecontroleerde auto’s, nu is het merkenaantal opgelopen tot 101.

Tien sterke merken

Dat zijn er veel, heel veel. Toch is de top tien van die merken net als vorig jaar goed voor 71% van het totaal aantal gemonteerde banden. De meeste auto’s in Nederland rijden nog steeds op Michelin banden. Dat merk is met een aandeel van 17,9% marktleider. Op de tweede plek staat Continental, met een marktaandeel van 13,9%, en op plek drie staat Vredestein, met 10,6%. De top 3 won marktaandeel ten koste van Bridgestone en Goodyear, op respectievelijk plek 4 en 5.

Vredestein levert de meeste winterbanden

De Kwik-Fit Bandenmonitor wijst verder uit dat ruim 35% van het Nederlandse wagenpark in de winter op winterbanden rijdt. Vorig jaar was dat nog 33%. Vredestein is opnieuw marktleider in winterbanden. Het Nederlandse merk, dat inmiddels in handen van het Indiase Apollo is, won 3 procentpunt in marktaandeel, zodat nu 19% van de auto’s die op winterbanden rijden dat op Vredesteins doet. Michelin en Continental maken de winterbanden top 3 compleet.

Vierseizoenenband in de groei

Tot slot de vierseizoenenband. Die groeit in populariteit: vorig jaar was zijn aandeel nog 2,3% van alle auto’s, dit jaar al 3,4%. Dat lijkt niet spectaculair, maar het gaat toch om een groei van ongeveer 181.000 naar zo’n 267.000 auto’s.

Wilt u meer weten over de staat van het Nederlandse (en Belgische) bandenlandschap? Klik dan hier.

Reageer op dit artikel