nieuws

Scania Tilburg wint Nederlandse Top Team competitie

Werkplaats & Onderhoud

Scania Tilburg wint Nederlandse Top Team competitie

Top Team heet de Scania-wedstrijd waarin 8000 trucktechnici wereldwijd tegen elkaar strijden. Of beter: niet tegen, maar mét elkaar strijden, want Top Team is een competitie voor teams. AMT volgde de Nederlandse finale. Het team van Scania Tilburg was het sterkst en mag Nederland straks gaan vertegenwoordigen in de Europese halve finale in Koblenz. Wat moesten de Tilburgers daarvoor doen?

Klacht van de klant: “De motor slaat niet aan”. Het team van vijf Scania–technici krijgt 20 minuten de tijd om de juiste diagnose te stellen en om de onderdelen te bestellen die nodig zijn voor het herstel. Het team heeft twee laptops tot zijn beschikking. Dus al snel is vastgesteld welk type motor dit is en dat er een actieve fout in het geheugen staat: ‘Accumulatordruk onjuist’.

Werken als een team

Eén teamlid zoekt in het Scania-diagnoseprogramma Diagnos op hoe je de brandstofdruk controleert, twee anderen sleutelen en meten aan het voertuig. De laatste twee werken achter de tweede laptop aan het beantwoorden van een aantal aan het probleem gerelateerde vragen.

Lastige storing oplossen in 20 minuten

De gevonden meetwaarden wijzen in de richting van het lagedruksysteem. “De toevoerdruk meet je op het filterhuis”, zegt het instructieschema in Diagnos. Met de handpomp staat er inderdaad brandstofdruk op de meetnippel, maar met de lagedrukpomp komt er geen diesel. “Die is defect”, concludeert het team. Eén teamlid zoekt al de onderdeelnummers van de pomp en de pakkingen in onderdelenprogramma Multi. Probleem opgelost! Er resten nog een paar van de 20 minuten op de klok.

Goed communiceren

Niet bij ieder team en bij iedere opdracht gaat het zo voorspoedig. Op Station 5 staat een Scania met een probleem in het pneumatisch remsysteem: “Nog geen van de teams is hier tot de goede oplossing gekomen”, zegt Scania-trainer Haroen Gijselinck, nadat hij vijf van de tien teams op zijn station heeft gehad. “Er was één team waarin ik een trucktechnicus de goede oplossing heb horen noemen, maar door de stress van de 20 minuten luisterde de rest niet. De beste teams zijn de teams die het beste communiceren”, weet Gijselinck

De overige stations

De twee andere praktijkopdrachten: een truck met een Opticruise en een retarder die af en toe uitvallen, en een bus met problemen aan het luchtveringsysteem. En dan is er natuurlijk nog de theorie-opdracht met vragen als: “Welk component wordt beïnvloed als de APS-unit in regeneratie gaat?” En: “Mag RME bij Euro 6 motoren gebruikt worden?” Of: “Bij het XPI-systeem, welke injectiefase reduceert het motorgeluid?” Bij de theorie gaat het om parate kennis, dus hier geen laptops of andere hulpmiddelen.

Trainingsprogramma in competitievorm

De Scania Top Team-competitie werd voor het eerst georganiseerd in 1989 in Zweden. In de jaren die volgden groeide de wedstrijd geleidelijk uit tot het wereldwijde evenement met 8000 deelnemers uit 60 landen dat het nu is. “Teamwork, service- en oplossingsgericht denken en een goede motivatie zijn essentiële bouwstenen voor een succesvol team. Scania Top Team heeft tot doel deze competenties optimaal aan te spreken”, zegt Scania. En dus: “Scania Top Team is een trainingsprogramma in competitievorm”.

In het spoor van Scania Veghel

Aan het eind van de dag blijkt het Top Team van Scania Tilburg het succesvolst van de tien deelnemende teams. Aan hen de opdracht om in de halve finale in Koblenz de Nederlandse eer te verdedigen. Als dat goed gaat, dringt het team daar door tot de wereldfinale in Scania-geboortedorp Södertälje. Ook daar staat veel op het spel, want tijdens de vorige Top Team-wereldfinale in 2010 werd het team van Scania Veghel knap derde.

Nog een winnaar

Mocht Scania Tilburg straks niet op het hoogste podium eindigen, dan nog is er een Nederlandse winnaar. Lees maar wat Scania daarover zegt: “Nadat het winnende team is geëerd en met de prijzen huiswaarts is gekeerd, resteert nog een winnaar: de klant”.

Reageer op dit artikel