nieuws

Ruziën over nieuw aircokoelmiddel

Werkplaats & Onderhoud

Ruziën over nieuw aircokoelmiddel

Het kostte nogal wat moeite om het nieuwe ‘anti-broeikas’ koelmiddel R1234yf goedgekeurd te krijgen. Was het echt niet giftig en niet te licht ontvlambaar? Het leek goed te zijn gekomen voordat vanaf 2012 het gebruik nodig zou worden. Tot Daimler toch twijfel zaaide, waartegen de SAE nu weer eigen twijfel inbrengt.

Uit tests van Mercedes-Benz zou blijken dat bij een aanrijding lekkend R1234yf op een hete uitlaat toch brand en enge gassen op kan leveren. Dus wil Mercedes dit nieuwe koelmiddel niet gebruiken, de Volkswagen Groep sloot zich hierbij aan.
Probleempje is echter dat het gebruikelijke koelmiddel, R134a, niet meer toegepast mag worden in nieuwe autotypes die vanaf 2011 zijn uitgekomen. Het geeft namelijk veel te veel broeikaseffect, veel meer dan bij R1234yf het geval is. Volkswagen zou liever CO2 gebruiken, maar dat vergt dat wel een heel andere airco-installatie.

Honeywell slaat terug

Het nieuwe koelmiddel is inmiddels uitontwikkeld en wordt geproduceerd door maar twee fabrikanten: Dupont en Honeywell. Die laatste voelde zich toch verplicht te reageren op de uitkomsten van de tests van Mercedes met een tegenbericht naar de pers.
Het nieuwe koelmiddel werd uitvoerig beproefd door een expertgroep van de SAE, Society of Automotive Engineers. Die vonden geen ernstige problemen. In de onderszoeksgroep zaten ook vijftien autofabrikanten, waaronder Daimler, zo lezen we in het persbericht.

Ruzie niet beslecht

Na de klachten van Mercedes-Benz is nieuw onderzoek gedaan naar de gevaren die opgevoerd werden door Mercedes. En weer werden geen problemen vastgesteld. Deze keer telde de expertgroep van SAE nog elf autofabrikanten. Daimler en Volkswagen stapten uit, maar bijvoorbeeld Toyota, Ford, General Motors en Renault zaten er nog in.
Volgens Honeywell zou de onderzoeksgroep hebben vastgesteld dat Mercedes testte onder ‘onrealistische, extreme omstandigheden’. Onder ongevalsomstandigheden zoals die uit de praktijk bekend zijn, zou het volste vertrouwen in de veiligheid van R1234yf in stand blijven.
Hiermee zijn Mercedes en Volkswagen niet gerustgesteld. Maar R134a blijven gebruiken in alle nieuwe auto’s kan ook niet. We gaan hier dus nog meer van horen.

Reageer op dit artikel