nieuws

Minder APK-afkeur op platenbank van JN Testtechniek

Werkplaats & Onderhoud

Platen of rollen? Met het oog op de APK-remmenbankverplichting voor 1 mei 2014 stelden we die vraag al vaker. Op Auto Professioneel in Hardenberg presenteerde JN Testapparatuur een remmenbank die de keuze kan beïnvloeden…

Minder APK-afkeur op platenbank van JN Testtechniek

Ok, rollen lenen zich beter voor diagnose aan de remmen, maar platen zijn goedkoper en sneller schreven we eerder in AMT. En let op: kleine voorwielaandrijvers zijn eerder afkeur op een platenbank door hun remkrachtverschil tussen links en rechts. Dat laatste demonstreerde JN Testtechniek al eens in AMT.

Kleiner remkrachtverschil
Datzelfde JN Testtechniek toonde in Hardenberg een platenbank die dat nadeel op zijn minst verkleint. Jan Nijboer legt uit hoe: “Een normale platenbank wordt getriggerd door een remkracht van 40 kg. Onze JNT PTB10 niet, de nieuwe krachtsensor meet continu en de lagering van de platen is lichter en duurzamer”. Gevolg: “Meting vanaf een veel kleinere kracht en daarmee procentueel een kleiner remkrachtverschil”.

Remmentest in 12 seconden
Het display geeft de gemeten remkrachten weer, met daartussenin het procentuele remkrachtverschil. Dat staat in groen als het 30% of kleiner is, daarboven in rood. “Zo heb je maar 12 seconden nodig voor een APK-remmentest”, zegt Nijboer. Eerst de vooras remmen, doorrijden, achteras remmen en dan zonder te wachten tot de 6 seconden voorbij zijn de handrem testen. Omdat die werkt zonder de remkrachtbegrenzer, is die remkracht immers toch hoger dan die met de voetrem op de achteras.”

Diagnose mogelijk
Meer voordelen: dankzij die continue meting meet het systeem ook rolweerstand. In combinatie met een grafische uitlezing maakt dat ook diagnose mogelijk, zoals we dat kennen van de Arex-platenbanken.

Betaalbaar
Verder zorgt het profiel van de gegalvaniseerde platen voor extra stroefheid en levert JN Testtechniek zijstrips die de bank geschikt maken voor dwars overrijden. Prijs: “Tot 1 januari € 2.995,-. Daarna, € 3.250,- vanwege de stijging van de inkoopprijzen en de plaatsingskosten”.

Klopt dat allemaal?
Klinkt allemaal fantastisch, maar klopt het ook? Dat vragen we aan werkplaatschef Jeroen Feenstra van Hyundai-dealer Herwers in Zutphen: “Klopt zeker. Wij hebben zo’n bank en het gaat heel goed. Ook met lichte voorwielaandrijvers. Een remkrachtverschil is alleen een probleem als het ook echt een probleem is. De bank ligt hier bij de ingang. Meten gaat zo snel, dat we alle auto’s testen die binnenkomen. En omdat je dwars over de platen moet rijden om drie bruggen te kunnen bereiken. Hebben we de zijstrips. Werkt perfect”.

Reageer op dit artikel