nieuws

CBX demonstreert Teco Planus platte schaarhefbrug op Auto Professioneel

Werkplaats & Onderhoud

CBX demonstreert Teco Planus platte schaarhefbrug op Auto Professioneel

CBX Nederland bv zal op Auto Professioneel in Hardenberg (16, 17 en 18 oktober) een nieuw type schaarhefbrug met interne schaar demonstreren. CBX verwacht grote belangstelling voor deze brug met pneumatisch vergrendelde glijplaten.

De hefbrug Teco Planus van CBX Nederland die in de meest complete uitvoering op Auto Professioneel in Hardenberg te zien zal zijn, is een schaarhefbrug met een opbouwhoogte van slechts zestien centimeter. Dat maakt hem vriendelijk voor verlaagde auto’s en moderne voorbumpers.

Intern schaarsysteem
De Planus heeft een intern schaarsysteem; over de complete bruglengte komt aan de binnenkant van de brugbanen het interne schaarsysteem omhoog. Twee traversebalken maken het mogelijk om de auto van de wielen te tillen. De interne schaar kan hetzelfde gewicht tillen als het normale hefvermogen van de brug en maakt het ook mogelijk om de auto onder de draagarmen op te tillen; iets dat door steeds meer autofabrikanten voorgeschreven wordt.

De Planus is er in twee versies: met rijbanen van 4,60 of 5,20 meter lengte. De uitlijnversie heeft glijplaten voor de achterwielen van respectievelijk 2,70 of 3,30 meter lengte. Op deze manier is iedere wielbasis vierkant uit te lijnen zonder constant de draaiplaten te moeten verplaatsen. De ruimten voor de draaiplaten zijn ook in hoogte af te stellen, zodat ieder type draaiplaat op gelijke hoogte met de rijbanen gebracht kan worden.

Pneumatisch vergrendelde glijplaten
De glijplaten zijn pneumatisch te vergrendelen. Normaliter is een vergrendeling mechanisch, bijvoorbeeld door een pen door de glijplaat in een gefixeerd gat te steken. Waar mechanische vergrendelingen alleen in één stand (de nulstand) zijn te vergrendelen, werkt de pneumatische vergrendeling van de Planus spelingsvrij, schoon, veilig en muurvast in elke stand door middel van een druk op de knop op het bedieningspaneel.

Reageer op dit artikel