nieuws

Meyle-wielophanging eenvoudig de- en monteren

Werkplaats & Onderhoud

Meyle-wielophanging eenvoudig de- en monteren

Het Duitse bedrijf Wulf Gaertner Autoparts maakt het de- en monteren van een multilink wielophanging van de VAG-groep een stuk eenvoudiger. De Meyle-HD-wielophanging maakt gebruik van een gecoate bout. Die is corrosiebestendig en komt dus niet vast te zitten.

Bij de VW Passat, Skoda Superb, Audi A4, A6 en A8 vanaf bouwjaar 1995 is het vaak lastig om de bovenste arm te demonteren. Autotechnici gebruiken hiervoor vaak speciaalgereedschap. In sommige gevallen kan de wielophanging beschadigd worden bij demontage.

De oorzaak van de lastige demontage is het gebruik van verschillende metaalsoorten in een wielophanging. Het potentiaalverschil tussen die metalen leidt tot galvanische corrosie. Kortom, een bout in de bovenste draagarm roest vast.

Vier jaar garantie
Meyle lost dit probleem op door een bout te gebruiken die uit een zink- en nikkellegering bestaat. De legering is daarnaast van twee coatings voorzien. Tests hebben uitgewezen dat de bout corrosiebestendig is. Een vastgeroeste bout behoort tot het verleden.

De nieuwe bout maakt standaard deel uit van de Meyle-HD-wielophanging. Het bedrijf geeft vier jaar garantie op alle onderdelen. Meyle adviseert bij vervanging om zowel links als rechts te vervangen.

De Meyle-wielophanging is leverbaar via Brezan.

Reageer op dit artikel