nieuws

AMT ANWB Onderhoudsmeter-test getest

Werkplaats & Onderhoud

AMT ANWB Onderhoudsmeter-test getest

Op 26 juni testten we de ANWB Onderhoudsmeter. U weet wel, dat handige tooltje op de ANWB-website, dat autoconsumenten in een paar muisklikken duidelijk maakt of ze niet teveel uitgeven aan auto-onderhoud. Onze conclusie: “Ziet er goed uit, die ANWB Onderhoudsmeter, maar zelf nadenken is beter.” De ANWB plaatst enkele kanttekeningen bij onze test…

Voor we op die kanttekeningen ingaan even kort de Onderhoudsmeter-test. We voerden de gegevens in van een Ford Focus TDCI uit 2005 met 240.000 op de teller. We gaven aan dat we 35.000 km per jaar met de auto gingen rijden.

De Onderhoudsmeter waarschuwt!

Met die info sloeg de wijzer van de ANWB Onderhoudsmeter diep in het rood. De Focus zou ons in 2013 maar liefst € 1.069,- aan reparatie, onderhoud en banden gaan kosten. In 2014 zou dat bedrag oplopen naar € 1.090,- om in 2015 zelfs door te stijgen tot € 1.112,-. “Onderhoudskosten te hoog”, waarschuwde de ANWB Onderhoudsmeter dan ook.

Op zoek naar nieuw

Geschrokken gingen we op zoek naar een andere auto. Die vonden we in de vorm van een 1 jaar oude VW Touran in basisuitvoering. Daarmee drukten we de onderhoudskosten met een kleine € 200,- per jaar. Voor die besparing betaalden we wel een prijs: € 2.500,- extra afschrijving per jaar. Tja, vandaar onze conclusie: “Ziet er goed uit, die ANWB Onderhoudsmeter, maar zelf nadenken is beter”.

Blunder!

En daar maakten wij een cruciale fout. “Want”, reageert de redactie van de ANWB Onderhoudsmeter: “De Onderhoudsmeter pretendeert zeker niet per se de goedkoopste oplossing te bieden. We adviseren alleen dat het bij een auto van een bepaalde leeftijd en km-stand verstandiger kan zijn om geen geld meer in reparatie en onderhoud te steken omdat de auto dat niet meer waard is. Er staat nergens dat het ook goedkoper is om de auto weg te doen en een andere te kopen”.

Te snel met conclusies

Tjee, de Onderhoudsmeter zegt: “Kosten te hoog”, en: “De kosten die u kunt verwachten voor reparatie, onderhoud en banden zijn eigenlijk te hoog in verhouding tot de marktwaarde”, en: “Het geld dat u zou moeten uitgeven voor reparaties, onderhoud en banden kunt u wellicht beter besteden aan een nieuwe(re) auto”. En dan denken wij dat we onnodig duur rijden. Dom, dom dom!

Minder kosten of meer comfort?

Inderdaad, heel dom. Lees maar mee met de ANWB: “Het is natuurlijk logisch dat je bij een nieuwere auto altijd te maken hebt met hogere kosten voor afschrijving en rente. Daar staat tegenover dat een nieuwere auto doorgaans ook wat meer te bieden heeft qua veiligheid, comfort, zuinigheid en betrouwbaarheid”.

Tip voor de Onderhoudsmeter

Nu is er helemaal niets mis met de veiligheid, het comfort, de zuinigheid en de betrouwbaarheid van dit type Ford Focus. Uit ervaring kunnen we zeggen dat dit in alle opzichten een dijk van een auto is. Maar goed, mocht de ANWB Onderhoudsmeter daar genuanceerder over denken, is het dan niet beter het “Kosten te hoog”, te vervangen door: “Veiligheid, comfort, zuinigheid en betrouwbaarheid te laag?”

Even optellen

Terug naar de onderhoudskosten van de Ford Focus TDCI uit 2005 met 240.000 op de teller. Op 35.000 km/jaar zijn jaarlijks al snel twee nieuwe banden nodig. Ford schrijft iedere 20.000 km een onderhoudsbeurt voor. Op die 35.000 km/jaar zijn dat er dus ook bijna twee. Tel dat eens op en je zit al snel aan € 1.069,-. Komt er dan nog een distributieriem bij, moeten er remschijven vervangen worden, gaat de turbo stuk, is het tweemassavliegwiel versleten of de brandstofpomp, dan schiet je zomaar een eind over dat bedrag heen.

Werkplaatsfactuur verkopen

Niet erg, want tegenover die extra onderhoudskosten staan extra lage kosten voor afschrijving en rente. En toch kost het menig autobedrijf de nodige moeite om uit te leggen dat een werkplaatsrekening van pak-‘m-beet € 800,- voor een grote beurt met APK en een forse reparatie echt heel redelijk is.

Kosten nóg hoger dan te hoog

De ANWB Onderhoudsmeter maakt die klus nog lastiger. Ga maar na. De autoconsument ziet een onderhoudsbedrag met daarbij een metertje in het rood en de kreet: “Kosten te hoog”. En dat terwijl hij zelf misschien nóg meer kwijt is bij zijn autobedrijf. Dat geeft een ongemakkelijk gevoel. Jammer en niet nodig.

Partner in mobiliteit

Aan de andere kant, het autobedrijf dat eerlijke service en goed advies geeft, weet heus het vertrouwen van zijn klanten te behouden. ANWB-advies of niet, bij zo’n bedrijf staat de ‘Onderhoudsmeter’ altijd in het groen.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel