nieuws

Getest: de ANWB Onderhoudsmeter

Werkplaats & Onderhoud

Getest: de ANWB Onderhoudsmeter

“Blijft u nog geld uitgeven aan reparaties, of wordt het toch tijd voor een andere auto?” Interessante vraag voor de autoconsument. Sinds enige tijd geeft de ANWB Onderhoudsmeter antwoord. Hoe goed dat antwoord is? Dat zoeken we uit.

Ok, we nemen de oude vertrouwde redactie-Ford Focus TDCI als voorbeeld. We voeren het kenteken in. De Onderhoudsmeter herkent de auto en geeft ook meteen de nieuwprijs in 2005: € 26.050,-. Heel goed. Maar nu gaat het pas echt beginnen.

Bescheiden afschrijving

Want daar zijn ze. De onderhoudskosten voor de oude trouwe Focus in de komende drie jaar en gelijk de waarde van de auto erbij. Die waarde is niet veel meer. Nog € 1.800,- in 2013 en als de Focus in 2015 345.000 km op de klok heeft is ie volgens de ANWB nog € 700,- waard. Kortom, we schrijven een bescheiden € 550,- per jaar of op de Ford.

Goedkoop autorijden

De onderhoudskosten zijn hoger. Reparaties, onderhoud en banden aan en voor de Focus gaan in 2013 € 1.069,- kosten voorspelt de onderhoudsmeter. In 2015 loopt dat op naar € 1.112,-. Veel? Valt wel mee. Tussen de 1.500 en 2.000 euro per jaar aan ROB en afschrijving op 35.000 km is ronduit een koopje.

Een nieuwe(re) auto?

De ANWB Onderhoudsmeter denkt daar heel anders over. Lees maar mee: “Kosten te hoog”, en: “De kosten die u kunt verwachten voor reparatie, onderhoud en banden zijn eigenlijk te hoog in verhouding tot de marktwaarde”. Dat vraagt om meer uitleg en die geeft de ANWB: “Het geld dat u zou moeten uitgeven voor reparaties, onderhoud en banden kunt u wellicht beter besteden aan een nieuwe(re) auto”.

Nog veel meer ANWB-advies

En mochten we daar iets voor voelen dan staat de ANWB ons met raad en daad terzijde. We kunnen de Focus gemakkelijk verkopen via de ANWB verkoopservice, we kunnen een nieuwe auto kopen via de ANWB autokoopservice en de ANWB regelt ook nog eens met alle plezier de financiering.

De opvolger

Tja, wie zijn wij om zoveel goed advies in de wind te slaan? Ook bij AMT kunnen we de centjes tenslotte maar één keer uitgeven. Met al die hulp vinden we al snel een opvolger: een VW Touran met 66 kW TDI uit 2011 met nog maar 30.000 km achter de wielen. Een aanschafprijs van € 20.650,- is uitermate gunstig, vindt de ANWB en met de onderhoudskosten zit het ook wel snor: “Kosten normaal”.

Doen?

Mooi, niet meer twijfelen, doen! Alhoewel: de onderhoudskosten zijn met de Touran zo’n € 200,- per jaar lager. Daar staat tegenover dat die de kosten van afschrijving met € 2.500,- per jaar verhoogt. Al het advies van de ANWB gaat ons de komende drie jaar dus € 7.000,- kosten. Je zou bijna denken dat de ANWB Onderhoudsmeter nu al aan groot onderhoud toe is. Vandaar ons advies: ziet er goed uit, die ANWB Onderhoudsmeter, maar zelf nadenken is beter.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel