nieuws

Nieuwe Behr aircoservicestations

Werkplaats & Onderhoud

Nieuwe Behr aircoservicestations

Op het gebied van koeling en airco is Behr een grote toeleverancier voor de auto-industrie. Daarbij hoort de levering van onderdelen en verbruiksmateriaal, maar voor airco ook gereedschap. In het nieuwe jaar komen twee nieuwe Behr-aircoservicestations uit, die kennelijk ook via de Mahle Aftermarket-verkooporganisatie aangeboden zullen worden. Hoe zit dat met die stations?

Gauw verklaard is waarom Behr twee servicestations tegelijk uitbrengt. De ACxpert 1000a dient voor installaties met het traditionele R134a koelmiddel, de ACxpert 2000yf is er voor het nieuwe koelmiddel HFO1234yf. Nog een jaar of twintig, voorziet Behr, zullen die naast elkaar in de werkplaats komen en zijn er daarom twee stations nodig.

De allereerste auto’s met HFO1234yf-airco komen nu echt binnenkort uit de fabriek. Sinds 1 januari mag een nieuw type auto geen R134a-installatie meer hebben. Maar de meeste nieuwe modellen die dit jaar verschenen waren kennelijk al voor 1 januari typegekeurd, of geen geheel nieuw type. Nu pas kunnen autofabrikanten voor nieuwe modeltypes echt niet meer onder het nieuwe koelmiddel uit.

Verschillend aanzien

Bijzondere details geeft Behr niet aan voor deze nieuwe servicestations, in de zin van mogelijkheden of technische opbouw die andere stations niet hebben. Naar de Duitse VDA-afspraak krijgt het HFO1234yf-station een gasanalyse aan boord, om vast te stellen of er stiekem dan wel per ongeluk (veel goedkoper) R134a in de airco is gekomen.

Opmerkelijk is dat beide nieuwe ACxpert-stations er nogal verschillend uitzien, zelfs de kasten zijn niet gelijk. Hetzelfde geldt voor de bediening. Op de ACxpert 1000a zien we een 7 inch aanraakscherm en verder geen bedieningsorganen. Heel opgeruimd, een bedieningspaneel met verder alleen een printer en drie manometers. Bij de ACxpert 2000yf is er een 6,4 inch display met ernaast aangeduide functieknoppen.

Beide apparaten kunnen een service automatisch uitvoeren, en hebben ook een spoelprogramma voor als optionele apparatuur daarvoor wordt aangesloten. De benodigde autogegevens kunnen via een USB-aansluiting geactualiseerd worden.

Jonge partners

Het meest doet Behr zaken met het OE-kanaal, dus levering aan autofabrikanten en hun dealerorganisaties. Sinds 2010 heeft motorspecialist Mahle een flink aandeel in Behr, en nu wordt ook het verkoopkanaal van die partner gebruikt. Begin dit jaar verhoogde Mahle zijn aandeel, de bedoeling is om vanaf 2013 een meerderheidsaandeel van 51% in Behr te verwerven.

Onzeker is wat dat gaat betekenen voor Behr Hella Service. Navraag bij Hella leert dat deze joint-venture nog steeds de Behr-onderdelen voor reparatie en onderhoud op de markt brengt. Zelf is Behr niet op alle markten actief met verkoop, niet in de Benelux bijvoorbeeld.

Wat gereedschap betreft, zoals aircostations, gaat Hella zijn eigen weg. Hun stations komen niet van Behr, het zijn eigen ontwikkelingen. Hier zijn het concurrenten, al richt Behr dus meer op dealerwerkplaatsen en Hella meer op universele bedrijven. Maar toch.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel