nieuws

Doe een wintercheck op autoverlichting!

Werkplaats & Onderhoud

Doe een wintercheck op autoverlichting!

Recent publiceerde de Bovag belangwekkende cijfers over de meest voorkomende APK-afkeurpunten. Ruim bovenaan staat verlichting, iets wat in veel gevallen de automobilist zelf had kunnen vaststellen als die verlichting niet volledig werkt. De praktijk toont dat maar weinigen daar zelf op letten. Een goed argument om de wintercheck bij de garage aan te bevelen, voordat het relatief zachte weer toch nog omslaat naar een serieuze winter.

Bovag baseerde zich op cijfers van VWE, gedurende anderhalf jaar verzameld. Omdat VWE veel APK-afmeldingen verwerkt mogen deze cijfers gelden als een representatieve steekproef.

Het gaat over APK-afkeurpunten, inclusief dingen die gerepareerd moesten worden om een goedkeur te krijgen.

Licht, remmen, banden

Je mag spreken van een zorgelijke uitslag, als we zien dat zeker ’s winters erg belangrijke veiligheidspunten bovenaan de lijst afkeurpunten staan. 27% van de afkeurpunten betrof de verlichting, 17% de remmen en 15% de banden.

Nu is de APK wel vooral een check op rijveiligheid, dus niet vreemd dat veiligheidspunten het meest tot afkeur leiden. Maar het ware toch beter als ruitenwisser/sproeier en uitlaatsysteem, nu op de vierde en vijfde plaats, de grootste pijnpunten zouden blijken.

Blijkbaar controleert de automobilist niet of alle autolampen nog werken, en merkt hij niet wanneer de koplampafstelling fout is en dus het zicht bij donker tekortschiet. Net zoals het controleren van de bandenspanning voor velen kennelijk te lastig is, zodat ze al helemaal geen blik werpen op voldoende profieldiepte wanneer ze dan toch naast een wiel zitten.

Wintercheck vult servicebeurt aan

De praktijk is natuurlijk dat de APK-keuring doorgaans samengaat met een servicebeurt. Dan worden in de garage wel licht, banden en andere belangrijke zaken zo nodig in orde gebracht. Het is haast toeval wanneer dat net voor de wintertijd met regen en korte dagen valt.

En meer dan één servicebeurt (met APK) per jaar krijgen de meeste auto’s niet. Alle reden dus om een wintercheck aan te bieden en die actief onder het klantenbestand aan te prijzen. Ook omdat het vervangen van een kapotte lamp lang niet altijd meer in goede handen is bij een leek, maar meer een monteursklusje is geworden.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel