nieuws

Praktische onderstelcontrole met febi-spelingtester

Werkplaats & Onderhoud

Praktische onderstelcontrole met febi-spelingtester

Scharnierpunten, bussen en rubbers in de wielophanging slijten, waardoor speling ontstaat met negatieve gevolgen voor het weggedrag. Met een nieuw testapparaat van febi kan de werkplaats snel zulke spelingen constateren en tijdig repareren. Daar zijn comfort en veiligheid mee gediend.

febi is vooral bekend als leverancier van vervangingsonderdelen voor het onderstel. Nu introduceert het bedrijf dus ook een diagnose-apparaat.

De tester van febi meet in belaste toestand, zoals de auto normaal op de weg staat. Hij maakt het mogelijk met een hefboom een belast wiel te bewegen. In langs- en dwarsrichting, waarmee remmen, optrekken en sturen apart gesimuleerd kunnen worden.

Mobiele testplaat

Het apparaat ziet eruit als een mobiele testplaat. Rij de auto er met een voor- of achterwiel op, en er kan gecontroleerd worden op speling. Een grote verstelbare klem (grijper), laat toe bovenaan op een wiel kracht te zetten. Dat is vooral nuttig om bij een (multilink) achteras speling te constateren, maar ook om de bovenste bevestiging van een voorwiel te controleren. Als derde hulpstuk is er een verstelbare klem om tussen stuurwiel en rempedaal te zetten, om een geremde toestand te simuleren.

Geen hefbrug nodig

Het gereedschap is draagbaar, er zitten ook rolletjes aan om het apparaat te verslepen. Verder is alleen een vlakke ondergrond nodig. Auto erop rijden, en met normale kracht kan het wiel in alle richtingen geduwd en getrokken worden.

Het is niet zo dat de controleset van febi heel direct speling meet, in de zin dat duidelijk wordt precies waar en hoeveel speling er zit. Wel kan heel snel, en zonder enig ander hulpmiddel zoals een brug, gecontroleerd worden of ergens speling valt te bemerken. Makkelijker en veel betrouwbaarder dan met handen en voeten aan de auto rukken op zoek naar mogelijke speling.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel