nieuws

Diagnose stellen op de platenbank, kan dat?

Werkplaats & Onderhoud

Diagnose stellen op de platenbank, kan dat?

Diagnose stellen op de remmenbank? Dan moet het wel een rollenbank zijn, toch? Daar geeft de beweging van de grote wijzers immers precies aan wat er aan de hand is. De meting op een platenbank is veel te kort voor een diepgaande analyse. Helemaal waar, tenzij de computer helpt met aflezen…

De meting op een platenbank duurt minder dan een seconde. Na die tijd geeft de digitale uitlezing de remkrachten weer. Op een vierplaatsbank staan er dan de remkrachten op alle vier de wielen. Heel mooi, maar zit er een slingering in een remschijf? Grijpt de rem op één wiel een fractie later aan? En: Werkt het ABS? Dat is niet af te lezen in zo’n korte meting.

Krachtverloop in beeld

“Tenzij de computer helpt”, zegt Jack Keizer van Nijboer Blijstra Techniek. “En dat doet hij bij het Arex Diag+ systeem.” Het beeldscherm bij de vierplaatsbank geeft niet alleen de remkrachten weer, maar ook een grafiekje met vier lijntjes: het verloop van de vier remkrachten tijdens de nog geen seconde durende remproef.

Lijntjes lezen

Nu is het alleen nog een kwestie van leren aflezen. Een sterk golvende lijn wijst op een slingerende remschijf. Hele kleine golfjes tonen de werking van het ABS, en start de ene lijn eerder dan de ander, dan wijst dat op een verstopping of op lucht.

Porsche blijft in het spoor

Keizer liep pas nog tegen een praktijkvoorbeeld aan: “Een Porsche, het remsysteem was slecht ontlucht. Daardoor greep één wiel een fractie later aan. Op de weg geeft dat een draaimoment in de auto. Bij Porsche-snelheden kan dat de bestuurder lelijk verrassen. Met zo’n vierplaats Arex met Diag+ maak je het zichtbaar”.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Video: Remdiagnose stellen in beperkte ruimte

Krap behuisd en toch remdiagnose stellen? De video toont een vierplaats Arex met Diag+ op een schaarhefbrug. Een slimme combinatie!

Reageer op dit artikel