nieuws

Mercedes oliesensor voor trucks meet kwaliteit

Werkplaats & Onderhoud

Bij personenauto’s is een variabel service-interval niets bijzonders meer. Soms wordt daarbij een oliesensor ingezet, om het juiste moment van olieverversen te bepalen. Mercedes heeft nu zoiets ontwikkeld voor trucks, waar minder stilstand voor service van groot economisch belang is. Deze oliesensor meet heel slim.

Mercedes oliesensor voor trucks meet kwaliteit

Meten is weten, luidt het parool van de technicus. Maar bij de bepaling van een service-interval worden veelal indirecte metingen in rekenmodellen verwerkt.

Op basis van ervaringswaarden berekent men wanneer de motorolie waarschijnlijk ‘te ver versleten’ zal raken. Pas later kwamen (bij personenauto’s) sensoren in gebruik die ook direct iets meten aan de oliekwaliteit.

Een kwart langer

Met een oliesensor voor trucks verwacht Mercedes dat de verversingstermijn tot wel een kwart verlengd kan worden. Aangezien in de transportsector de kilometerprijs tot in tienden van centen zwaar telt, een niet te onderschatten voordeel. Minder kosten voor olie, minder stilstand in de werkplaats, dat tikt aan.

Het meetsysteem moet echter wel volkomen betrouwbaar werken. Te laat olieverversen, met als gevolg slijtage of zelfs motorschade, mag nooit voorkomen. Daarom laat Mercedes nog niet los wanneer de sensor, en daarmee invoering van een variabele verversingstermijn, in productie zal komen. Er moet nog getest worden.

Vuil en viscositeit

De oliesensor omvat een dubbelwandige buis in het smeercircuit. Door tussen de twee buizen wisselspanning aan te leggen kan de wisselstroomweerstand van de olie worden bepaald. Zodra er vuil in de olie komt, zoals roetdeeltjes of water, neemt die weerstand af.

Dat gebeurt echter niet als er diesel in de olie komt. Dan verandert wel de vloeibaarheid. Die meet deze sensor ook. Daartoe wordt het heen en weer klotsen van de olie in het carter bekeken. Als de olie verdund raakt gaat dat sneller.

Niet voor achterafinbouw

Het levert belangrijke metingen voor een rekenmodel. Aan de hand van olietemperatuur, aantal koude starts, motorbelasting in de tijd en zo meer kan de belasting op de olie geschat worden.

Het rekenprogramma gebruikt ook allerhande gegevens uit de aandrijfregeling. Alleen de oliesensor toepassen is niet genoeg. Daarom zal het niet mogelijk zijn de oliesensor achteraf in te bouwen, en dan over te gaan van een vaste naar variabele verversingstermijn. Het zijn dus de nieuwe trucks die hiervan gaan profiteren.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel