nieuws

Elektrisch verwarmde spuitcabine spaart energie

Werkplaats & Onderhoud

Elektrisch verwarmde spuitcabine spaart energie

Het opwarmen van een spuitcabine, om de autolak binnen acceptabele tijd te drogen, kost veel energie. Meestal zijn de spuitcabines gas- of oliegestookt. Rojan International introduceert een elektrische verwarmingstechniek waarmee tot wel 40% aan energiekosten kan worden bespaard.

De techniek is simpel. Tegen de zijwanden of het plafond van de spuitcabine worden dunne elektrische verwarmingspanelen aangebracht. Die zorgen voor een gelijkmatige opwarming van de cabine. Voor de warmteverdeling is geen luchtbeweging nodig, zoals wel het geval is bij een gasgestookte cabine. Dat komt het droogproces ten goede.

Vriendelijk voor milieu en portemonnee

Volgens Rojan International, importeur van het IRD-systeem, kost het elektrisch opwarmen van de spuitcabine slechts 40 kWh vermogen. Bij gebruik van gas is daarentegen 200 tot 300 kWh vermogen nodig. Met elektrische verwarming is de cabine eerder op temperatuur (binnen 8 minuten).

De energiekosten per gespoten auto bedragen bij een gasgestookte cabine circa 12 euro, bij een elektrisch verwarmde spuitcabine slechts 5,80 euro. Dankzij de milieuvriendelijke eigenschappen valt het IRD-systeem onder de EIA-investeringsaftrekregeling.

Aluminium en spotrepair

Nog een belangrijk voordeel: voor het drogen van kleine objecten hoeft men niet de complete cabine op te stoken, maar alleen het verwarmingspaneel waar het object staat opgesteld.

De elektrische verwarming leent zich bij uitstek voor het drogen van gespoten aluminium en kunststof delen, omdat dit een gelijkmatige verwarming vereist.

Het onderhoudsvrije IRD-verwarmingssysteem is ook in bestaande cabines en mengruimtes te monteren. Het wordt geproduceerd in Italië.

Auke Cupédo (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel