nieuws

Delphi maakt oliesensor veel wijzer

Werkplaats & Onderhoud

Delphi maakt oliesensor veel wijzer

Met de invoering van variabele service-intervallen deed de sensor voor oliekwaliteit zijn intrede. Delphi ontwikkelde specifiek voor diesels een veel betrouwbaarder sensor, waardoor nog langere onderhoudsintervallen mogelijk worden. Vanaf 2009 gaat een truckfabrikant als eerste de nieuwe Delphi-sensor gebruiken.

Helemaal in het begin werden variabele intervallen voor de servicebeurt bepaald door een rekenprogramma dat de bedrijfsbelasting bijhield. Daarvoor werden gegevens uit het motormanagement gebruikt, in combinatie met een theoretische berekening hoe lang de olie deze gemeten belasting zou moeten kunnen uithouden.

Beter werd het al met de huidige sensoren voor oliekwaliteit. Ze meten de viscositeit en diëlektrische contante, een maat voor de werkelijke oliekwaliteit. “Maar niet meer dan twee meetgegevens zijn onvoldoende om het effect van processen in de olie die elkaar onderling beïnvloeden te berekenen”, meende Delphi. En bedacht een ander soort sensor.

Twee extra metingen

Als voorbeeld noemt Delphi de invloed van meervoudige na-inspuiting en EGR (uitlaatgasrecirculatie), nodig voor uitlaatgasreiniging. Na-inspuiting geeft olieverdunning door brandstof die langs de zuigerveren lekt, en afname van de smeercapaciteit. Recirculatie van uitlaatgas geeft roet uit dat uitlaatgas in de olie, waardoor de viscositeit juist toeneemt, en additieven minder werkzaam worden.

Conventionele sensoren meten de optelsom van de beschreven verdunning en verdikking. Ze kunnen dus een zo-goed-als-nieuwe viscositeit meten, terwijl in feite verdunning door brandstof en opname van roet de oliekwaliteit al flink aangetast hebben. Daarom wilde Delphi verdunning en roetopname meten, naast viscositeit en elektrische geleidendheid (uitgedrukt in de diëlektrische constante).

Onderhoudsvrij

De nieuwe sensor meet daarnaast zoals gebruikelijk olietemperatuur en –niveau. Met een wisselstroom-weerstandmeting detecteert de Delphi sensor roet in de olie. De viscositeit wordt via warmtegeleiding vastgesteld, die met een geheime methode ook de verdunning door brandstof meet.

De sensor kan naar wens in het oliecarter of het motorblok ingebouwd worden. Bij verversing van de olie merkt de sensor een sprong in zijn meetwaarden op, en voert dan automatisch een reset uit. De sensor werkt onafhankelijk van het olietype, een monteur heeft er geen omkijken naar. Delphi biedt de nieuwe oliesensor nu aan bij de industrie, onder meer voor zowel personen- als vrachtwagens.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Meer weten over de oliesensor? Download hier het artikel (PDF) ‘Oliesensoren bewaken conditie motorolie’ (2003-05)

Reageer op dit artikel