nieuws

‘Wegenwachter doet in winter dankbaar werk

Werkplaats & Onderhoud

‘Wegenwachter doet in winter dankbaar werk

De Wegenwacht had maandagochtend zijn handen weer vol aan de honderden automobilisten die op de weg strandden. De meeste klachten betroffen accu’s, die het bij winterweer zwaar te verduren hebben.

“Vorst en auto’s zijn sowieso een slechte combinatie”, bevestigt wegenwachter Jeroen Ammerlaan. “Bovendien hebben veel auto’s twee weken stilgestaan vanwege de vakantie. De eerste maandag van januari brengt daardoor traditioneel een topdrukte met zich mee.”

De ANWB telt bijna vier miljoen leden. Gemiddeld krijgt de Wegenwacht per dag tegen de vierduizend oproepen te verwerken. “Op dagen als deze kan dat oplopen tot het dubbele aantal”, schat Ammerlaan. Een wegenwachter moet een autoprobleem binnen twintig minuten kunnen verhelpen. Als het langer duurt, wordt de klant doorverwezen naar een garage.

Het winterweer deert de monteurs van de ANWB niet. “We hebben een speciaal thermohemd en winterpantalon aan”, zegt de monteur. “En tussen de klussen door leg ik mijn wanten bij de autoverwarming. Dat zijn van die trucjes die je in de loop der jaren leert.”

De 35-jarige monteur werkt maandagochtend in de regio Den Haag. Op zijn scherm in de auto komen doorlopend nieuwe meldingen binnen. In Delft staat een oude Amerikaanse Oldsmobile stil. Het bedrukte gezicht van eigenaar Nolten klaart op als hij de gele wagen van de Wegenwacht ziet aankomen. “Het was zo’n ochtend”, mompelt hij terwijl Ammerlaan aan de slag gaat. “Auto stuk, brood op. Gevalletje Wet van Murphy.”

Het probleem blijkt inderdaad de accu te zijn. “Met haar dertig jaar heeft ze soms wat kuren, zoals nu”, bekent de eigenaar van de klassieker. “Maar ik hou nog steeds zielsveel van haar.” De ANWB-monteur biedt uitkomst en laadt de batterij weer op. Hortend en stotend slaat de motor van de Oldsmobile weer aan.

De wegenwachter kijkt tevreden hoe de Delftenaar weg kan rijden. “Zeker op dit soort dagen is het heel dankbaar werk”, knikt Ammerlaan. “Als mensen melding maken van de klacht, zijn ze vaak geïrriteerd. Maar zodra we arriveren, overheerst bij klanten vooral het gevoel dat alles wel weer goed gaat komen.”

Bron: ANP

Reageer op dit artikel