nieuws

Software updaten met Pass Thru VCI

Werkplaats & Onderhoud

“Onafhankelijk autobedrijf krijgt software-updates”, schreven we eerder op amt.nl. De Euro 5-wetgeving verplicht autofabrikanten immers de updates ook buiten de eigen merkorganisatie beschikbaar te stellen. Maar hoe krijg je zo’n update op de computer in de auto? Actia en Snap-on helpen met Pass Thru VCI’s.

Software updaten met Pass Thru VCI

De moderne auto telt nogal wat computers. Het motormanagement, de ESP-unit, de Body Control Unit, de computer van de automatische transmissie en vele andere. Al die computers zijn af-fabriek geprogrammeerd.

Doorontwikkelen

Maar heeft de auto eenmaal de fabriek verlaten, dan houdt de ontwikkeling aan dat model of type niet op. Klachten en nieuwe eisen leiden tot verbeterde software. Geen punt. Als de auto toch bij de dealer staat voor onderhoud, laadt hij meteen even de nieuwste softwareversie.

Vaste standaard

Om dat herprogrammeren ook voor universele autobedrijven mogelijk te maken, verplichtte de Amerikaanse overheid autofabrikanten al jaren geleden om dat volgens de SAE J2534-standaard te doen. Met de Euro 5-wetgeving geldt die verplichting nu ook voor Europa. Bovendien zijn autofabrikanten verplicht om de updates zelf ter beschikking te stellen.

TI-websites

Dat laatste doen ze op hun Technische Informatiewebsites. Op zo’n website staat onderhoud- en reparatiedata en zijn nieuwe updates tegen betaling te downloaden. Uploaden naar de auto loopt via een Vehicle Communication Interface (VCI) en de EOBD-stekker.

Update voor Ford Fiesta

Op het Bovag-congres voor onafhankelijke autobedrijven toonden zowel Snap-on als Actia zo’n VCI. Beiden demonstreerden er hoe ze een Ford Fiesta van de nieuwste software kunnen voorzien. Die kostte overigens 20 euro, want de autofabrikanten zijn dan wel verplicht de updates ter beschikking te stellen, dat hoeft niet gratis.

TI-websites nog niet compleet

Overigens bleek uit onderzoek van AMT en Bovag in 2008 dat de technische informatie op de websites van de autofabrikanten in ieder geval toen nog verre van compleet was.

Losse VCI’s

De VCI in de testers van diverse merken kan met het J2534(-1) protocol overweg. Voor autobedrijven die liever downloaden met een vaak veel snellere laptop zijn er losse VCI’s van Actia en Snap-on. De Actia Pass Thru+ XS kost € 850,-. Draadloos werken kan ook, de Pass Thru+ XS Bluetooth kost € 999,-. De Snap-on Pass Thru Pro II kost € 1.750,-.

Hoe goed het allemaal werkt? Bovag start binnenkort een test.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

AMT wijst u hier de weg naar alle Technische Informatiewebsites

Reageer op dit artikel