blog

Airco stuk, alweer?

Werkplaats & Onderhoud 2127

Soms is de relatie tussen oorzaak en gevolg meteen duidelijk. Zo vergat ik na het aftappen van de motorolie eens de carterstop weer te monteren. De relatie tussen de plas olie op de vloer (gevolg) en de carterplug die nog op de gereedschap kar lag (oorzaak), was snel gelegd. Van dit soort fouten leer je: als ik de carterstop vergeet, krijg ik natte voeten.

Airco stuk, alweer?
Berend Jan Grimmerink, Technisch Trainer bij AutoNiveau.

Soms is deze oorzaak-gevolgrelatie wat minder duidelijk. Ooit stelde ik diagnose aan een probleemauto en verving de EGR-klep als oplossing voor de klacht. Helaas kwam de klant na enige tijd terug met een heel scala aan nieuwe problemen.

Foute diagnose? Opnieuw beginnen.

De conclusie luidde dan ook: foute diagnose. Opnieuw beginnen. Na lang zoeken bleek een software-update, die moest worden uitgevoerd na het vervangen van de EGR-klep, de problemen alsnog op te lossen. Het is duidelijk dat hier de relatie tussen de klacht (gevolg) en de onjuist uitgevoerde reparatie (oorzaak) pas na enige moeite kon worden gevonden. Maar ook hier heb ik van geleerd: soms is een software-update onderdeel van een goede reparatie.

Bij reparatie en onderhoud aan aircosystemen is het zien van de oorzaak-gevolgrelatie minstens zo belangrijk. Toch gebeurt dit in de praktijk niet altijd. Veel aircoproblemen hebben te maken met lekkages en lijken goed op te lossen. Een volautomatisch aircostation neemt veel werk uit handen, en de bediening is kinderlijk eenvoudig. Zo lijkt het allemaal niet zo spannend.

Wie legt het verband?

Wie legt het verband tussen de defecte compressor en de vervanging van de condensor twee jaar geleden? Of het verband met de keurig op tijd, maar met verkeerde apparaatinstellingen uitgevoerde servicebeurtjes? Om nog maar te zwijgen van de nieuwe compressor die twee jaar na vervanging opnieuw defect raakt. Het verband is meer dan eens aanwezig, maar kan alleen worden gelegd als er naar wordt gezocht. En daarvoor is enige kennis nodig.

Aircotrainingen het minst populair

En juist de kennis over airco’s lijkt te zijn ondergesneeuwd. Van al onze trainingen lijken de aircotrainingen het minst populair.Helaas blijkt dit ook uit het grote aantal aircogerelateerde helpdeskcases die wij jaarlijks afhandelen.

Soms blijkt de kennis die we gisteren hadden vandaag al weer achterhaald. Denk maar eens aan aircosystemen van hybride- en elektrische voertuigen die ook als warmtepomp functioneren. Accu’s en interieur worden middels dit systeem gekoeld, maar ook verwarmd.

Oorzaak-gevolgrelatie

Een storing in een dergelijk complex systeem kan ervoor zorgen dat de auto niet meer rijdt. Wie had een aantal jaren geleden kunnen denken dat een aircoprobleem ervoor zou zorgen dat het voertuig strandt? Ook hier is de benodigde kennis voor het onderzoeken van de oorzaak-gevolgrelatie belangrijk.

Zien we elkaar op een training? Dan gaan we het hebben over het verband tussen oorzaak en gevolg. Dat verband zien helpt bij het voorkomen van problemen. Ook bij mij, tegenwoordig monteer ik eerst de carterstop voor ik olie vul.

Reageer op dit artikel