blog

Is de storing in een Renault Clio echt een storing?

Werkplaats & Onderhoud 22899

Sommige storingen zijn eigenlijk geen storingen. Neem het voorbeeld van die automatische airco. “Ja, hij wordt wel koud, maar niet echt”, klaagde de klant. Pas na lang zoeken, meten en nog eens zoeken, ontdekte de autotechnicus het euvel: Eco-knop ingedrukt. En die reduceert in deze auto niet alleen het motorvermogen, maar ook de airco-activiteit. Tijdens een kleine zwerftocht over het AMT-Garageforum ontdekte ik dat het nog véél erger kan…

Is de storing in een Renault Clio echt een storing?
Waar komt dat brommen en dreunen vandaan? Zijn het de motorsteunen, de brandstofpomp, het inlaatkanaal, de koelvloeistofslangen, het hitteschild, de dieselretourleiding, de nokkenas...

“Goedemorgen”, schrijft diagnosetechnicus René op 12 oktober 2016 op het AMT Garageforum. Hij is dan al een tijdje aan het ‘stoeien’ met een dan drie jaar oude Renault Clio 1.5 DCi met 68.000 km op de teller. “Bij het starten hoor je al een lichte brom of dreun en bij gasgeven wordt het steeds luider. Het klinkt bijna alsof je gas geeft zonder luchtfilter”, omschrijft René het probleem.

Motorsteun?

Hoe lang die brom of dreun er al in zit? Aan de klant kan hij niets vragen, want de auto is ingekocht. Dus gaat René aan de slag. Hij inspecteert de motorsteunen en haalt ze los: “Die bij de distributieriem is verdachte nummer 1!” Maar de verdachten blijken onschuldig: “De motor laten draaien met alle drie de steunen los. Het geluid is dan exact zo.”

Brandstofpomp loopt zwaar

Dus neemt hij de distributie los. Dan valt hem op dat de brandstofpomp wel heel zwaar draait: “Met dode punten erin”. Wat René betreft is dat niet normaal. Daarom roept hij de hulp in van een dieselspecialist. “Heel normaal”, vindt die.

Bijzonder is dat je het geluid niet hoort als je onder de motorkap luistert

Hoe nu verder

Na al dat werk breekt de ochtend van de 12e oktober aan. Rene weet niet meer hoe hij verder moet en post het brom-en-dreunprobleem op AMT Garageforum. Hij krijgt direct hulp van Renault-specialist Scenic2000: “Het geluid kan komen van het luchtfilterhuis. Het inlaatkanaal wil nog weleens rammelen. Dat komt veel voor. Of het geluid komt van de koelvloeistofslangen die naar de kachel lopen. Controleer ook of er geen hitteschild of beschermplaat achter tegen de motor aankomt.”

Het is geen rammel

René antwoordt dat hij de slang naar het luchtfilter toe al los heeft gehad en: “Het is ook absoluut geen rammelen, maar echt een zware dreun of brom. Je hoort het al iets als de motor loopt maar bij gasgeven wordt het steeds erger.”

Dieselretourleiding?

En hij doet nog een constatering: “Bijzonder is dat je het geluid niet hoort als je onder de motorkap luistert. In de auto hoor je het des temeer.”

Diagnosetechnicus Patje 1990 herkent dat wel. “Wij hebben ook een keer gehad dat de dieselretour leiding onder de auto doordreunde naar het interieur. Laat de dieselretourleiding los onder de auto hangen en controleer of het geluid dan weg is”, adviseert hij.

“Bijzonder is dat je het geluid niet hoort als je onder de motorkap luistert. In de auto hoor je het des temeer”, post René.

Zit de bak los?

Ook dat brengt geen soelaas, net zo min als de suggestie van diagnosetechnicus Edwin dat de versnellingsbak niet goed aan het motorblok vast zou kunnen zitten: “Al twee keer tegengekomen bij een Renault.”

Slijtage op de nokkenas

René slaapt er een nachtje over en pakt de klus de volgende dag weer op met een meting aan de nokkenas: “Er zijn nokken die een millimeter minder hoog zijn dan andere. Ze zijn ook voelbaar versleten. Nieuwe nokkenas en stoters besteld. Even afwachten of dit ook de veroorzaker was van het geluid.”

Pfffff…. Dit is iets wat wij hier nooit meer vergeten…

Ook bij Audi

Is die nokkenas inderdaad de boosdoener? Het blijft vier dagen stil op dit topic. Op 17 oktober kan  forumlid Broekmans zijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen: “Wij hebben ooit een keer een Audi A4 met een deels weggesleten uitlaatnok gehad. Ik denk dat dit inderdaad de oplossing is. Ben erg benieuwd.”

Wel rustiger

Een dag later komt het antwoord: “Net alles weer in elkaar. Motor loopt rustiger maar het lawaai is er niet uit :-((.” Oef, dat is dan toch wel zonde van de uren en onderdelen.

Hint

Op dit moment staat Rene op het punt de echte oorzaak te vinden. Maar eh…, ken jij die al? Heel goed! Heb je het nog niet door? Ok, dan geef ik je een hint. Jaren geleden stelde Volkswagen op een testbaan een aantal nieuwe ontwikkelingen voor aan de pers. Ik mocht er rijden in een VW Passat die het interieur via de speakers kon vullen met een …: stoer V8-geluid. En heel bijzonder het geluid ging ook echt mee met het motortoerental en de belasting…

De motorfietsvariant geeft het mooiste geluid

Via de speakers

Op 19 oktober komt René met de verlossende post: “Pfffff…. Dit is iets wat wij hier nooit meer vergeten…” En het is ook wel even een klap: “Nu blijkt dat je op het entertainmentsysteem van dit type Clio dit geluid kunt instellen! Nog nooit van gehoord, maar het bestaat! Je kunt kiezen uit verschillende instellingen en dit stond dus aan. Zelfs als de radio uit staat, komt dit geluid via de speakers.”

Kies voor de motorfiets!

Andere forumleden kennen dit systeem al langer: “Ah ja, de R-Link radio…”, zegt Andy. “Klopt, bij de Clio GT kun je kiezen uit zes geluiden van auto’s of motoren”, zegt Peter. “De motorfietsvariant geeft het mooiste geluid”, weet Langwerden. En Mazier is blij met dit topic op AMT Garageforum: “Geweldig! Bedankt voor de oplossing! Vandaag een auto binnen met exact hetzelfde ‘probleem’!”

Erwin den Hoed

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: “Artikelen maken waar ik trots op ben”. Zijn doel nu: “Mijn lezers en websitegebruikers blij maken”. Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd…

Gelukkig geen klantenauto

Ondertussen likt René zijn wonden: “Dure les, maar gelukkig is het ‘lawaai’ eruit ;-)”. En hij houdt de moed erin: “Ik moet wel zeggen dat de nokkenas en stoters zo slecht waren, dat ze op den duur wel problemen hadden gegeven.” Tuurlijk René!

Meer blogs

Recente blogs van Erwin over heel andere onderwerpen: “I-Pace en Tesla op 1 en 2, en nu?“, “Bovag wil af van zaterdagtoeslag“, “Olie niet verversen, wel factureren…, goed idee?”, een vervolg met reacties op dat artikel en “Winterbanden in de zomer, uitdaging voor het autobedrijf!“.

 

Reageer op dit artikel