blog

Blog: Blijf op de baan!

Werkplaats & Onderhoud 384

Met de wedstrijd in Brazilië hebben we een enerverende Formule 1-race gezien. Max Verstappen was helemaal in zijn element en liet de meesten van ons genieten. Ja, ik ben een fervent autosportliefhebber en geniet als ‘onze’ Max een goede prestatie levert.

Blog: Blijf op de baan!
Pas op dat je niet van de baan afvliegt en wordt ingehaald door je eigen werkplaatsplanning.

Ondanks de niet al te hoge verwachtingen, ligt de Nederlander snel op de eerste plek. Na een goede pitstop haalt hij de kersverse wereldkampioen Lewis Hamilton na een direct duel op de baan in om zo de koppositie weer over te nemen.

Ocon

Helaas loopt het toch even anders als achterblijver Ocon roet in het eten gooit. Nog steeds een goede prestatie, de tweede plaats, maar Max had gewoon als eerste moeten eindigen, toch? Hij was zichtbaar boos. Voor hem gaat het gezegde ‘second is the first loser’ op. Zoveel prestatiedrang heeft hij zeker in zich!

Anton van der Linden

Anton van der Linden heeft jarenlange ervaring als techneut en zelfstandig diagnosespecialist. Toe aan een nieuwe uitdaging, heeft hij het licht van zijn eigen bedrijf uitgedaan. Als Technisch Trainer bij GMTO draagt hij nu zijn kennis over aan vakgenoten. Wat hij meemaakt in de werkplaats en in het klaslokaal deelt hij graag met AMT-lezers.

Finish in zicht?

In onze dagelijkse praktijk lopen we hier ook regelmatig tegenaan. Alles loopt prima in de werkplaats, je bent lekker aan het werk en het lijkt erop dat de week goed afgesloten gaat worden. Je kan deze week zeg maar rustig uitrijden richting finish.

Dan belt een klant: hij is helemaal vergeten om een afspraak te maken voor de APK. Geen probleem, deze kan best even tussendoor. Op donderdag komt een auto binnen met een probleem: geen vermogen meer. “Zomaar ineens”, zegt de klant.

Op zaterdagmorgen vertrekt hij naar zijn vakantiebestemming, vertelt hij er nog even bij. Zo raakt de planning in de war, want er moet tijd vrijgemaakt worden om de oorzaak te lokaliseren. En als deze snel gevonden wordt, hoe lang hebben we dan nodig om te repareren? En kunnen we op tijd de juiste onderdelen krijgen? Ik denk dat dit voor veel techneuten een herkenbare situatie is.

Wat ik dan vaak zie gebeuren, is dat gegokt wordt naar wat de oorzaak kan zijn, en vervolgens worden zomaar onderdelen besteld. Mijn advies is het werk rustig en op de goede manier aan te pakken. Eerst een juiste diagnose stellen! Dan heb je een betere kijk op de tijd die het verder gaat kosten. Ook weet je dan precies welke onderdelen er nodig zijn.

Paniekdiagnose

Neem dus de rust, je kan van alles verzinnen, maar ga echt aan het werk met de auto en op onderzoek uit. Een eerste diagnose kan echt al in een half uur. Paniekdiagnose kost ook tijd en zet je op achterstand.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat benodigde kennis en apparatuur in huis zijn. Wees je daar bewust van en stel jezelf de vraag: ben ik goed bezig? Zo niet, ga aan de slag om wel op de juiste manier te kunnen werken. Soms betekent dat investeren in (diagnose)apparatuur. Of in training, als je erachter komt dat je kennisniveau niet voldoende is.
Laat je nooit op een ronde zetten door je eigen planning, want dit kan, zoals je op het circuit van Interlagos zag, uitlopen op een echte clash!

 

Reageer op dit artikel