blog

Blog: Automatische transmissie, van onbekend naar bemind

Werkplaats & Onderhoud 726

Op het display verschijnt de melding: ‘Trap de koppeling in om te starten’. Hè, alweer. Ik attendeer mijn linkervoet op de gewenste actie en druk nogmaals op de startknop van onze handgeschakelde Clio IV. Zo nu en dan neem ik onze tweede auto mee naar kantoor, en elke keer weer vergeet ik dat linker pedaal.

Blog: Automatische transmissie, van onbekend naar bemind
Ik ben om, een automatische transmissie rijdt heerlijk. Ook al je niet veel in de file staat.

Sinds begin dit jaar rij ik een automaat. Die linkervoet wordt er maar lui van. En dat terwijl ik helemaal niet de behoefte had aan een automatische transmissie. Ik rijd nauwelijks files en ik hou van een stukje controle op wat de auto wel of niet doet. Iedereen kent de verhalen van weigerende automaten of gekke storingen. Op automatisering heb je nou eenmaal wat minder invloed dan op mechanische verbindingen.

Vertrouwde mechanica

“Komt ie er ook als handbak?”, vroeg ik daarom de verkoper. Ik had namelijk de huidige uitvoering op het oog, die standaard met Efficiënt Dual Clutch, zoals de Fransen het noemen, komt. Beproefde techniek overigens van Getrag, maar toch gold voor mij: onbekend maakt onbemind. “Nee, die komt er niet”, was het antwoord. Ik berustte erin en al snel sloeg onbekend om in bemind.

Hij, de EDC, schakelt snel en soepel, en vooral het gemak van ‘even’ inhalen is lekker. Een paar tikjes aan de min-hendel en daar gaan we. Met iets meer dan 200 pk in een C-segment station blijft dat leuk. Dikke schik dus? Ja. Kan het beter? Zeker. In duurdere segmenten vind je transmissies die op basis van navigatiedata en verkeersbeeld het schakelgedrag aanpassen. Ik grijp zo nu en dan in met de twee flippers achter het stuur. Toch lekker, dat stukje controle.

Automatische transmissie in de werkplaats

In AMT 11 staat het thema Transmissies centraal. Vrijdag 23 november valt deze op de mat bij alle abonnees. Nog geen abonnee? Bekijk hier de aanbiedingen.

Dan de werkplaatspraktijk. Hoe zit het daar met het onbekende? Op Auto Prof – AMT Live Hardenberg was er veel animo voor de kennissessie van ZF over de Do’s en Don’ts van automaten spoelen. Het leeft blijkbaar, en niet verwonderlijk, want de automatische transmissie komt meer en meer in de werkplaats voor. BMW levert zelfs standaard een automaat in élk model. De handbak? Die is optioneel geworden. Ervaringen en tips? Die vind je in AMT 11 met het thema Transmissies. Longlife klinkt goed, maar beter is op tijd verversen. AMT 11 valt vrijdag 23 november op de mat, of lees hem digitaal.

Stuk voor stuk een prooi voor het dievengilde met dank aan het voor Relay Attack gevoelige keyless-systeem.

En om mee af te sluiten: nog een onbeminde maar inmiddels beminde functie: Keyless. Ik had het niet, wende er aan bij de vorige auto en zou niet meer zonder willen. Al heeft het ‘Gone in 20 seconds’-event me wel aan het denken gezet. Nieuwe techniek is mooi, de controle er over hebben en houden nog beter.

Tom Polman, hoofdredacteur AMT

Reageer op dit artikel