blog

Blog: Ongeïnformeerd geeft zoekwerk

Werkplaats & Onderhoud 1313

Om goed diagnose te stellen is toegang tot de juiste informatie noodzakelijk. Voor het thema Technische Informatie vroegen we waar jij je informatie vandaan haalt. Overal, zo blijkt. Van dealer tot collega-autobedrijf en van AMT Garageforum tot Google. Je kunt niet zonder goede informatie. Of je nu universeel, schadehersteller of merkdealer bent. En heb je het niet, dan zijn onnodige zoekuren het gevolg.

Blog: Ongeïnformeerd geeft zoekwerk

Half januari nam ik een middag vrij om te helpen bij het ‘afleveringsklaar maken’ van mijn nieuwe leaseauto. Naast een vloeistoffencontrole en het verwijderen van beschermfolie ging ik samen met een technicus aan de slag om de accessoires op te bouwen. De afneembare trekhaak, een constante voeding vanaf de accu, de 18” wielen en nog wat kleine dingen.


 

 

 

 


Toen we na al het montagewerk de trekhaak wilden aanmelden met de CLIP, viel een vreemde opgeslagen storing op. ‘DTC060013 Circuit beeldscherm‘. Raar, het storingslampje brandde niet. Een diagnosetechnicus zou de auto nog voorzien van de laatste software en beloofde naar de storing te kijken. Ik zocht zelf ook, maar Google gaf geen enkele ‘hit’.

 

Enkele dagen later informeerde de technicus me. De foutcode verwees naar het display bij de pook van de 7-traps EDC. Die was wel verlicht, maar gaf niet de versnellingspookpositie aan. Oeps. Kabelbreuk? Fout in de aansturing?

De dealer wilde de auto natuurlijk niet afleveren met een storing, dus een zoektocht werd gestart. Het display werd zelfs overgezet in een andere auto en werkte daar perfect. Na enkele zoekuren werd aangeklopt bij de technische dienst van Renault Nederland.

Er volgde een verrassend antwoord: “Die foutcode kun je negeren. Sinds de zomerproductie is besloten de versnellingsindicatie daar niet meer weer te geven, maar alleen op het centrale display”. Had de dealer dat maar eerder geweten…
En ik? Ik herinnerde me ineens een topic op een Frans forum van een klagende Mégane GT-eigenaar over datzelfde kleine display. Met, na lang zoekwerk, dezelfde informatie vanuit de fabriek. Informatie kan dus overal vandaan komen, maar dan moet je wel geïnformeerd worden. Anders raak je in een zoektocht verloren.

– Tom Polman, hoofdredacteur AMT –

 

Reageer op dit artikel