blog

Blog: Privacy versus gemak

Werkplaats & Onderhoud 3652

Er zat geen leven meer in. Gewoon echt dood. Geen reactie als ik op het knopje drukte, ook niet als ik ‘m aansloot op netstroom. Mijn Dell werklaptop had het opgegeven. En dat net in de drukke week dat een AMT-special naar de drukker moest. Lastig, want ik sla veel op de laptop op.

Blog: Privacy versus gemak

Ja, bij Vakmedianet, de uitgeverij achter AMT, werken we met Google Business en dus gebruiken we ook de cloudopslag van Google Drive. Handig als je internettoegang hebt, minder handig als dat even ontbreekt. Daarnaast, moet ik eerlijk bekennen, gebruik ik de laptop ook om even die back-up van een SD-card op te zetten. Met fotografie als hobby en een jong gezin maak je heel wat foto’s die je absoluut niet kwijt wil raken. Handig dus om even op de laptop te parkeren. Tot het mis gaat. Ik kon er niet meer bij. Niet bij de foto’s, niet bij de werkdocumenten. Oordeel van de helpdesk: gesneuveld moederbord, einde verhaal. Op verzoek kreeg ik nog wel keurig de harddisk teruggestuurd. Yes! Ik heb mijn data terug.

Tom Polman - hoofdredacteur AMT

Tom Polman – hoofdredacteur AMT

Wat te doen met privacy?

Zo’n week zonder werklaptop zet je aan het denken. Al die data die we dagelijks zelf genereren voor werk en privé, waar sla je die veilig op? Iedereen kent wel de gevolgen van woningbrand en het verlies van al die herinneringen in fotoboeken. Is opslag in de cloud niet verstandiger? Ja, maar hoe zit het dan met privacy? De Google’s en Apple’s van deze wereld weten al zoveel van je. Daar ontkom je ook haast niet aan, maar bijzondere foto’s van onze net opgroeiende dochters in een cloud achterlaten en vertrouwen op wetgeving en hackbestendigheid?

Mwah… De discussie over privacy vindt ook al tijden plaats in de automotive branche. Ook auto’s genereren data, en dat wordt alleen maar meer, zag ik op de Autosalon van Parijs. Telematica neemt een vlucht. Goed voorbeeld was de enorme crash van een Model S in Baarn. Niet de politie maar Tesla meldde hoe hard de auto reed en dat de autopilot uit stond. Mag dat wel? In dit nummer kijken we vooruit naar AMT Live, waar ook data en privacy ter sprake komen bij onze gastsprekers maar ook in de paneldiscussies Automotive draait door…. Met welke data uit auto’s kun je wat als autobedrijf? En welke rol heeft de consument? Zorg dat je erbij bent op AMT Live.

Nog niet ingeschreven voor AMT Live? Toegang is gratis na registratie via www.amtlive.nl/inschrijven

Reageer op dit artikel