blog

Blog: onvergeeflijk

Werkplaats & Onderhoud 19244

Een VW Touran TDI heeft 230.000 km op de teller als ineens het motorvermogen wegvalt. De automobilist stopt op de vluchtstrook. De motor loopt normaal stationair. Onder de motorkap ziet hij niets bijzonders. Maar als hij een passagier vraagt gas te geven, ziet hij een inlaatslang vacuüm trekken. De automobilist rijdt rustig naar huis. Daar kijkt zijn buurman, die bij de ANWB werkt, naar de auto. “Turbo stuk”, is zijn conclusie.

Blog: onvergeeflijk
Turboproblemen kunnen veroorzaakt worden door te weinig of vervuilde olie, of door schades. En dan? Repareren, reviseren of vervangen? Deel jouw ervaringen met AMT.

De automobilist brengt zijn auto naar de dealer en meldt dat de turbo stuk is. “Weet u dat zeker?”, vraagt de service adviseur. “Niet voor 100%”, antwoordt de klant. Dus stelt het bedrijf diagnose: “Turbo stuk, as gebroken en veel deeltjes in het inlaattraject.” Op de offerte staat 1.500 euro, en de klant gaat akkoord.

Op de dag van de reparatie gaat hij naar de garage om te kijken hoe het met zijn auto staat. Die ziet hij net de werkplaats in rijden. “De nieuwe turbo zit erin en ik heb net proefgereden”, zegt de monteur. Maar hij is niet tevreden: 
“Ik hoor een tikje. Rij even mee, dan kunt u zelf beoordelen of dat er al in zat.” Inderdaad, er zit een luide tik in de motor. En voor de automobilist is die nieuw.

Het bedrijf vermoedt dat een versleten klepstoter de tik veroorzaakt. En vraagt de klant opdracht te geven voor verder onderzoek. De klant overlegt met zijn buurman. “Raar verhaal”, vindt die. “Je brengt je auto zonder tik en nu moet je betalen voor het opsporen van de oorzaak van een harde tik. Dat klopt niet”.

Joep Schuurman

Joep Schuurman is revisie- specialist bij Carrec Technocenter. Dat Bovag-revisie-bedrijf is gespecialiseerd in de reparatie en revisie van automotoren, handgeschakelde versnellingsbakken en verstuivers. Daarnaast repareert en onderhoudt Carrec auto’s en levert het bedrijf chip- en ecotuning. Meer weten? Kijk op www.carrec-technocenter.nl.

“Als u vindt dat wij verantwoordelijk zijn, moet u ons aansprakelijk stellen”, zegt de aftersalesmanager. Daarop wordt Carrec ingeschakeld als specialist, en ga ik de auto onderzoeken. De nokkenas en klepstoters tonen sporen van slijtage door hoge oppervlaktedruk. Reden om de cilinderkop te demonteren. Daarvoor moet de nieuwe turbo eraf. Die heeft schade aan het compressorwiel. En er is meer schade. Zowel op de zuigers als de cilinderkop zijn inslagen van metalen brokstukjes. Op de zuigers zijn stukjes metaal blijven hangen, die voor direct contact tussen zuigers en kleppen hebben gezorgd. Dat heeft de schade aan nokken-as en klepstoters veroorzaakt.

Over de oorzaak is geen twijfel. De brokstukken van de eerste turbo zaten verspreid door het inlaattraject. Daarna is nog met de auto gereden, maar bij gebrek aan turbodruk bereikten die deeltjes de motor niet. Tijdens de proefrit blies de nieuwe turbo wél achtergebleven restanten de motor in.

Tijdens het opstellen van het rapport bel ik de aftersalesmanager. “Die tik zat er al in toen de klant de auto bij ons aanbood”, zegt hij. “Dus u laat een klant 1.500 euro betalen voor vervanging van een turbo, terwijl u een duidelijk signaal heeft van motorschade?”, vraag ik hem. Dan draait hij bij: “Ik weet niet of die tik er al in zat.”

Moraal van dit verhaal: oke, dat je het inlaattraject niet reinigt, is fout. Maar dat je de klant voor jouw fout op laat draaien, is onvergeeflijk. Nu moet de dealer niet alleen de herstelkosten betalen, hij is ook het vertrouwen van de klant kwijt.

 

Reageer op dit artikel