blog

Blog: Moet de klant zijn eigen gereedschap meenemen?

Werkplaats & Onderhoud 8198

Een goede nachtrust is belangrijk. Dus besloten mijn vriendin en ik een deugdelijk bed aan te schaffen. Na een paar uurtjes intensief proefliggen, maakten we onze keuze. Een groot bed, voorzien van alle opties. “Het wordt thuis afgeleverd en geïnstalleerd”, vertelt de verkoper in de zaak voor kwaliteitsbedden. Kan het autobedrijf nog iets leren van die aflevering?

Blog: Moet de klant zijn eigen gereedschap meenemen?
Moet de klant zijn eigen gereedschap meenemen?

Zes weken later wordt het bed geleverd. Keurig op tijd arriveren twee medewerkers met ons bed in onderdelen. Ze bouwen het bed in de slaapkamer op. Als ik een kijkje neem, verbaas ik me over de hoeveelheid onderdelen van zo’n elektrisch verstelbare boxspring. Hoe moet dat als we ooit gaan verhuizen, vraag ik me af.

Waterpomptang

Dan loopt een van de medewerkers naar zijn grote gereedschapskist. Die staat open, waardoor ik er een vluchtige blik in kan werpen. Alles ligt door elkaar! “Zo kun je toch niet werken!”, schiet door mijn hoofd. Maar ach, het is hun werk, dus ik laat ze hun gang gaan. Totdat een van de twee steeksleutel 10 nodig heeft. Die is niet in gebruik en ligt niet naast de kist. Nadat beide beide collega’s samen de halve kist ontruimd hebben, blijkt hij ook niet in de kist te liggen. “Pak deze tang maar”, zegt de ene medewerker tegen de andere.

Ronde zeskanten

Ik zie hoe hij met de tang een bout vasthoudt. Het vastdraaien lijkt een eeuwigheid te duren en doet pijn aan mijn ogen. Weer denk ik aan een eventuele verhuizing in de toekomst. Krijg ik dat bed nog uit elkaar als alle zeskanten rond zijn? “Ik heb een doppendoos, gebruik die maar”, zeg ik tegen de medewerker. “Graag!”, zegt hij. Ik overhandig mijn complete doppendoos waarin elke dop keurig op de juiste plaats zit opgeborgen. Even later zitten alle bouten vast.

Zou ik dit bedrijf adviseren?

Ik laat ze alleen en ga verder met mijn eigen werk. Twintig minuten later melden beide heren zich: “We zijn klaar.” Ik betaal de factuur en we nemen afscheid. Wij zijn blij met ons nieuwe bed en we kregen zelfs extra beddengoed, maar de monteurs met hun rommelige gereedschapskist maakten op mij geen overtuigende indruk. Als iemand mij nu zou vragen of ik een goede beddenzaak weet, zou ik dit bedrijf dan adviseren?

Visitekaartje

Tjee, met goed gereedschap sleutel je dus niet alleen productiever, het is zelfs je visitekaartje. Als klant van mijn autobedrijf heb ik nog nooit de neiging gehad mijn doppenset uit te lenen. De gereedschapskarren daar zien er strak geordend uit. Zou mijn vertrouwen in het vakmanschap van mijn autobedrijf misschien mede daarop gebaseerd zijn? Het zou zomaar kunnen…

Reageer op dit artikel