artikel

Renault 1.5 dCi: gevoelig vacuümsysteem

Werkplaats & Onderhoud 6953

Renault 1.5 dCi: gevoelig vacuümsysteem

Twee keer hetzelfde schadebeeld, maar twee keer een andere oorzaak… het lijkt erop dat de combinatie Renault 1.5 DCI-motor en turbo gevoelig is voor storingen in het vacuümsysteem. Een gewaarschuwd techneut telt voor twee, daarom deelt André Veldjesgraaf van Turbo’s Hoet deze case.

Opvallend: als we turbo’s van een Renault 1.5 dCi binnenkrijgen voor reparatie en diagnose, zien we twee veelvoorkomende problemen voorbijkomen: schade veroorzaakt door overspeed of te lage turbodruk.

Bij het demonteren van een turbo met het eerstgenoemde probleem zie ik een compressorwiel dat zwaar beschadigd is, een gebroken as met minimale sporen van een smeringsprobleem en zwaar beschadigde lagers. En omdat de turbine-as geen verkleuring laat zien, kan ik een smeringsprobleem uitsluiten. De enige logische conclusie op basis van het schadebeeld is dan: schade door overspeed.

Onbalansschade op de onderzijde van het compressorwiel en daarnaast een gebroken as (zonder verkleuring!). Oorzaak? Overspeed.

Poreus membraan

In overleg met de garagist ga ik op zoek naar de oorzaak en kom erachter dat er een probleem in het magneetventiel zit. In het ventiel wordt een membraan poreus. De deeltjes die hiervan loskomen, komen uiteindelijk in de opening van het magneetventiel terecht, wat ervoor zorgt dat de turbo zijn vacuüm niet meer kan laten weglopen. De vanen blijven hierdoor in een te dichte stand staan, waardoor de turbo maar toeren blijft opbouwen.

Er ontstaat dus overspeed, omdat de turbo niet voldoende wordt afgeregeld. Dit is een toestand waar het materiaal niet tegen bestand is. Het compressorwiel raakt in onbalans, met alle schade tot gevolg.

Goed, oorzaak bekend. Case closed voor dit probleem. Maar dan komt er weer een turbo van de Renault 1.5 dCi binnen, nu met het tweede veelvoorkomende probleem: foutcode P0299, ‘turbodruk te laag’.

Iedere techneut een turbo-expert

Een defecte turbo is vaak een gevolgschade, en omdat de ware oorzaak soms best lastig te vinden is, deelt André Veldjesgraaf van Turbo’s Hoet zijn specialistische kennis. Heb je vragen of opmerkingen? Twijfel je aan de diagnose of heb je overige vragen over turbo’s? Neem dan contact op.

Turbo’s Hoet
Tel: 033-247 30 90
www.th-group.eu
sales@th-group.eu

Uiteraard raad ik de garagist aan om het magneetventiel te controleren, maar dit probleem zorgt ervoor dat de variabele schoepen te lang dicht blijven staan. Foutcode P0299 geeft aan dat de turbodruk te laag is, dit betekent dat de actuator van de turbo niet genoeg vacuüm krijgt vanuit het vacuümsysteem.

T-stuk verstopt

Uiteindelijk vinden we de oorzaak. Materiaal uit het magneetventiel komt ditmaal klem te zitten in een nauwe opening van het kunststof T-stuk dat gemonteerd zit op de vacuümpomp. Door deze (gedeeltelijke) verstopping wordt er niet op tijd genoeg vacuüm opgebouwd om de actuator van de turbo correct aan te sturen. Wanneer de variabele schoepen niet voldoende dicht getrokken worden door de actuator, bouwt de turbo niet genoeg turbodruk op.

De turbo van de Renault 1.5 DCi bouwt niet genoeg turbodruk op als het T-stuk van de vacuümpomp (gedeeltelijk) verstopt raakt met materiaal uit het magneetventiel.

Onze conclusie? De 1.5 dCi-motor heeft problemen met het vacuümsysteem. Dit kan twee turboproblemen veroorzaken: foutcode P0299 (turbodruk te laag) en overspeed.

Om gevolgschade bij de nieuwe turbo te voorkomen raden we aan om het magneetventiel te vervangen, de vacuümleidingen te reinigen en de doorgang van het T-stuk op te boren met een boortje van 2 of 3 mm.

 

Reageer op dit artikel