artikel

Opgelost op AMT Garageforum: BMW 114D met EGR-probleem

Werkplaats & Onderhoud 4432

Het gebeurt vaker: een voertuig op de brug vertoont mankementen die je niet eerder hebt gezien. Even uitlezen en dan op basis van de foutcodes componenten vervangen. Maar, de juiste diagnose stellen is meer dan alleen met een tester aan de slag. Apparatuur, kennis én… informatie. Dat helpt Garageforumlid Info1 naar de juiste oplossing voor een rokende BMW, lees maar mee.

“Wij hebben een BMW 114D (2013) in de werkplaats. De klant zag een rookpluim onder de motorkap vandaan komen en vervolgens was er direct sprake van vermogensverlies.”

Info1 leest de auto uit met een Bosch KTS-tester. Die geeft twee EGR- en één turbodrukfoutcodes aan. “Toen we na het uitlezen onder de motorkap keken, zagen we dat er een gat in het inlaatspruitstuk is gebrand. Het lijkt alsof de EGR-klep kapot is en open blijft staan, ik vermoed dat de turbodrukfoutcode daar een gevolg van is. Wie heeft dit al eens meegemaakt?”

Verschillende oorzaken

Het duurt niet lang tot Martijn81 zich in het topic meldt. “Het kan verschillende oorzaken hebben. Timingproblemen en versprongen ketting zijn bekende euvels van deze motor. Daardoor krijg je verkeerde inspuiting en kleptiming.” Helemaal zeker is hij niet: “Maar dan is meestal de inlaat niet zo gering gesmolten…”

Forumlid Cloggie beleeft zijn première op het Forum, hij heeft zojuist toegang van AMT gekregen en levert zijn eerste bijdrage in dit topic. Zijn debuutreactie is direct een waardevolle. “Dit komt vaak voor. Zelfs als het EGR-systeem normaal werkt smelt de inlaat. In de UK vervangt BMW de inlaat vaak onder garantie of coulance als de auto door BMW onderhouden is.”

Ervaren Forumleden voelen aan dat de nieuweling kennis van zaken heeft. Martijn81: “En is de EGR dan de oorzaak of iets anders?”

Als Info1 de BMW uitleest, komen er drie foutcodes tevoorschijn. Is de turbodrukfoutcode een gevolg van de EGR-klep die blijft openstaan?

Garantie of MacGyveren

Cloggie: “De hitte van de EGR-gassen is te groot voor het spruitstuk. Vandaar dat BMW in een aantal landen dat blijft vervangen onder garantie. Afhankelijk van het bouwjaar van de auto zal het onderdeelnummer 11 61 8 506 406 zijn.” Voor BMW’s zonder garantie is er ook nog hoop. “Als het niet onder garantie wordt vervangen en je een redelijk apparaat hebt om plastic te lassen is het ook wel te repareren. Maar dat is meer een MacGyver oplossing :-).” Martijn81 is blij met de info van Cloggie. “Bedankt voor de feedback!”

Info1 neemt naar aanleiding van Cloggies tips contact op met de plaatselijke BMW-dealer. “Er blijkt inderdaad een terugroepactie open te staan van de EGR-koeler, de veroorzaker van het probleem.” Hij brengt de BMW naar de dealer om de koeler te laten vervangen.

Hulde voor Cloggie die zijn eerste dag op het Garageforum al ‘scoort’ met zijn inbreng en Info1 naar de oplossing helpt. Martijn81 sluit af: “Mooi topic met interessante en nuttige info.” Deze case toont aan hoe belangrijk het is om op de fabrikantsite te kijken of er terugroepacties zijn voor de auto die jij in de werkplaats hebt staan.

Ook een lastige storing?

Wil je het hele topic teruglezen en alle foto’s bekijken? Dat kan hier.

Vraag ook jouw collega’s om raad óf help je collega’s met jouw kennis via amtgarageforum.nl

 

Reageer op dit artikel