artikel

Diagnoseteststraat van de toekomst (in 1969)

Werkplaats & Onderhoud 1898

Het is 1969. De vraag: of AMT een kijkje wil nemen in de door Bosch ontwikkelde nieuwe diagnoseteststraat. Het antwoord? Ja, natuurlijk!

De werkplaats van de toekomst in 1969 bestaat uit drie basisteststations die achter elkaar in de werkplaats staan opgesteld. Inrijden aan de ene kant, uitrijden… inderdaad. Naast de teststraat moet er een ruimte zijn waar wachtende klanten plaats kunnen nemen. Bij voorkeur staat in deze ruimte simultaanapparatuur zodat de klant de hele diagnose kan volgen. Hoe gaat de diagnosestraat in z’n werk?

Drie stops

Eerste stop, station 1: hier wordt gecontroleerd op ontsteking, uitlaatgasanalyse, controle van carburateur, functiebeproeving van de motor, vaststellen van het brandstofverbruik. Dan door naar station 2 voor: een remmentest, het beoordelen van de meting, het controleren van remtrommels, vaststellen van de rempedaalslag en inspectie van de verlichting. Nu op naar station 3, het eindpunt.

Hefbrug

Het derde station moet beschikken over een hefbrug, omdat het onderstel aan bod komt: een asmeting en meting van sprong en helling van de wielen, controle op banden en wielbalans, en inspectie van de onderzijde van de auto. “Alles bij elkaar worden zo’n honderdtal ‘toestanden’ (om een modern Nederlands woord te gebruiken) van de automobiel in feiten en cijfers vastgelegd”, schrijft AMT. Elke stop op een station duurt ongeveer een kwartier, dus een totale autocheck is in zo’n drie kwartier gepiept.

Voorgedrukte formulieren

Hoe bewaar je al die testresultaten? Daar heeft Bosch ook iets vernuftigs op gevonden. “Voorgedrukte formulieren waar de diagnosegegevens, zowel met behulp van mechanische en elektrische apparatuur als met behulp van menselijke kennis, op worden vastgelegd. En wel in een dusdanige vorm dat deze voor de automobieleigenaar begrijpelijk is.”

Voorgedrukte formulieren… daar doen we in onze tijd een beetje lacherig over. Vergeet niet dat deze formulieren de cloud en de big data van 1969 zijn. De innovaties van vroeger hebben ons stap voor stap richting nu gebracht. Generaties na ons zullen meewarig terugkijken op onze, in hun ogen, antieke werkwijzes.

Persoonlijk contact

Wat in 1969 belangrijk was, in 2019 belangrijk is en in de toekomst zal blijven is het persoonlijk contact met je klant. Daar kan geen voorgedrukt formulier, appje en wie weet hologram tegen op.

“Betrek de klant bij de diagnosestraat, zorg dat hij alles kan zien en horen wat er gebeurt en wat de resultaten zijn. Dat is ongetwijfeld één van de allergrootste voordelen van een technische diagnose. De eigenaar weet precies wat er aan zijn auto mankeert.” En zo is het!

Het hele artikel

Hier lees je het hele artikel over de teststraat van de toekomst uit 1969.

Reageer op dit artikel