artikel

Van (dure) tester tot warmtebeeldcamera. Wat zijn de praktijkervaringen?

Werkplaats & Onderhoud 1459

Van (dure) tester tot warmtebeeldcamera. Wat zijn de praktijkervaringen?
Eric Veekens vindt zijn Snap-on Modis Ultra redelijk eenvouig te bedienen, en de back-up is goed.

Ook al ben je gezegend met twee rechterhanden, zonder goed gereedschap kun je niet repareren. Of je nou het service-interval reset, de remmen terugstelt, een diagnose stelt of een systeem inleert, een diagnoseapparaat is onmisbaar. Hoe ziet jouw arsenaal eruit?

Welke diagnosetester gebruik je en waarom juist deze? Veel AMT-lezers hebben ervaring met de Bosch KTS. Peter Eijkenboom (ACS Wessel) bijvoorbeeld. “De dekking van de Bosch KTS 590 is breed en diep. Instellingen en adaptiewaardes inleren is geen probleem. Op updates wordt via de online verbinding elke dag gecontroleerd.” Jordy Beckers werkt bij Auto Bema Bosch Car Service, dus het gebruik van een Bosch KTS 540 is geen verrassing. “Maar ik verwacht van de updates iets meer diepgang en mogelijkheden.”

Dat vindt ook Stephan van Wallinga (Garage Meinema), die de KTS 590 gebruikt. “Bosch KTS mag op vlakken als initialiseren en het inlezen van nieuwe onderdelen wel wat beter inspelen.” Jan van der Steen (Garage VDS) gebruikt voor Opel de originele Tech I & II-testers, maar heeft ook een Hella Gutmann Megamax, Launch, Actia en een oude Bosch-testkast. “Maar die laatste vergaart meer stof dan dat er mee gewerkt wordt.” Mike van Uden (Autobedrijf Coen Droomers) is heel tevreden over de Mega Macs 66.

Andere AMT-lezers noemen nog meer merken, waaronder diverse merktesters. Motorspecialist Ad Mies (MSD Motorbandenservice) vindt het stellen van een diagnose soms lastig, omdat er geen standaard protocol is. “Er zijn zelfs merken die dit zo afschermen dat een bezoek aan de officiële dealer noodzakelijk is.”

Zo ziet de diagnose-werktafel van Garage VDS van Jan van der Steen er uit. met een Hella Gutmann Mega Macs. De scope is een beetje ‘basis’, dus daarom staat de Pico op het verlanglijstje.

Hoe zijn de updates?

Geurt Rijnbeek (AutoFirst Rovemij) gebruikt net als veel AMT-ers een Snap-on tester. De prijs speelt voor hem een rol. Geurt: “De dekking vind ik wel goed, maar je moet met deze Snap-on-tester wel twee keer per jaar een update uitvoeren om bij te blijven, anders bestaat de mogelijkheid dat je bijvoorbeeld geen dashboard meer kunt resetten.” Johan Scheppink (Autobedrijf Van der Linde) gebruikt een KTS 590 en 570 vanwege de zeer brede dekking en een Snap-on Solus Pro, omdat je met één tester geen volledige dekking hebt. “Wel is het abonnement vrij prijzig. De update voor de Snap-on-tester is niet verplicht en doen we alleen als we merkbaar achter lopen”, aldus Johan.

Maar Bas Lamers (Witmer & Odijk) weet dat je maar wat blij mag zijn met die updates. Bas: “We gebruiken behalve een Snap-on ook een Tech2 voor Saab, maar daar zijn geen updates meer voor, omdat Saab failliet is.” Wim van Mechelen (VTI, België) kiest voor Hella Gutmann. “Omdat die blijft werken zonder update. De helpdesk is zeer goed. Als je een schema opvraagt, zit dat vaak dezelfde dag nog in je mailbox.”

Kris Van Baelen (O.K. Kris, België) gebruikt een Launch X431 Pro vanwege de prijs. Gerrit Brink (Defensie) doet het nog met een oudje. Gerrit: “De zelfbouw-diagnosetester van Elektor uit 2007! Werkt uitstekend. Ik heb nog geen updates gedownload, dat is nog niet nodig.”

Voor het Opel-gamma gebruikt Jan van der Steen Tech I & II, maar hij heeft ook testers van Hella, Launch en Actia in huis.

Voor het Opel-gamma gebruikt Jan van der Steen Tech I & II, maar hij heeft ook testers van Hella, Launch en Actia in huis.

Diepgang: de merktesters

Bilal Boukou werkt bij Audi-dealer M. de Koning. Hij gebruikt ODIS (Off board Diagnostic Information Service). Bilal: “In de laatste versie met diagnosetester communiceert de uitleesdongel
met Wifi , bij oudere testers via Bluetooth. We gebruiken VAG-COM/VCDS alleen bij achteraf ingebouwde telefoonsystemen of om dagrijverlichting aan de achterzijde continu te laten branden. De updates voor ODIS worden minimaal twee keer per maand uitgevoerd. Het wordt steeds beter.”

Maarten Gofflo (Garage Goffl o, België) gebruikt VAGCOM/VCDS, een originele VAS 6160 en ODIS op een laptop, dat als serieus minpunt heeft dat je bij elk gebruik moet betalen. Voor de niet-VAG modellen gebruikt hij Delphi. Maarten: “ODIS en Delphi worden eenmaal per twee, drie jaar geüpdatet, dus als ze niet meer bij zijn.”

Robert Schaap (Schaap Automotive) werkt met Autocom, Autel Elite, VCDS, Op-com, FoCOM, FiCOM, en de merksystemen van BMW en Mercedes via Pass Thru en G-Scan. “Als diagnosespecialist heb je alle tools nodig. Autocom en Autel zijn super voor doorsnee zaken.”

Dat vindt Jordi Dik (TTA International) ook. Jordi: “Wij hebben verschillende scanners, omdat je met één enkele scanner het volledige wagenpark niet kan bedienen. We gebruiken Hella Gutmann, Snap-on, MaxiDAS en nog een paar minder bekende merken. Dat valt mij eigenlijk tegen, maar het lukt gewoon niet met één enkele scanner.” Volgens Patrick de Rooij van Snap-on hebben de merkspecifieke testers de meeste diepgang, maar valt de ondersteuning vaak tegen.

Mike van Uden gebruikt de diagnosetester van Blue-point om even gauw een APK OBD-test te doen.

 

Handig: warmtecamera’s

Gebruik je andere diagnosetools? Denk bijvoorbeeld aan een scope of een warmtebeeldcamera, en welke hardnekkige storing heb je daarmee kunnen oplossen? “Multimeters!”, schrijft Gerrit Brink enthousiast, en David Bloemers (Bekkers Autoschade Eindhoven) heeft daar ervaring mee. “Laatst heb ik nog ouderwets met de multimeter bij een oude Porsche van 1971 de kabelboom uitgezocht.”

Als diagnosespecialist heb je alle tools nodig

Maar de AMT-lezers werken ook met andere diagnosegereedschappen, zoals viergastesters, Fluke multimeters en stroomtangen (met geheugenfunctie), een ouderwets proeflampje en de Power Probe.

Ad Mies maakt graag gebruik van een endoscope en een stethoscoop. Ad: “Maar de multimeter ligt altijd onder handbereik, en een betrouwbare ampèretang is ook erg handig.” En welke hardnekkige storing heb je daarmee kunnen oplossen? Ad: “Hardnekkige storingen kennen wij niet, hooguit lastige storingen die verborgen blijven door andere problemen. dan lopen oorzaak en gevolg door elkaar.”

Stephan van Wallinga gebruikt de dubbelkanaals scope op zijn Bosch KTS zelden, maar Maarten Gofflo is wel druk met diverse testers voor warmte, druk, vacuüm en meer. Maarten: “Maar de gemakkelijkste is een rooktester, zowel voor vacuümleidingen als intercoolerslangen.” Bilal Boukou gebruikt regelmatig een externe endoscoop van Snap-on. Davy Goedhart (Kwik-Fit) gebruikt de scope om sensoren door te meten. “Dat werkt echt goed. Je hoeft niet meer op de gok sensoren te vervangen. Veel garages doen dat en hopen dan dat de storing verholpen is.”

Met een warmtebeeldcamera heb ik een kapotte thermostaat opgespoord

Volgens Robert Schaap is de PicoScope de enige echte scope en ook Wim van Mechelen is een fan. “Er is veel te vinden op het net en door je huiswerk te doen leer je ook begrijpen hoe bepaalde sensoren werken en ga je een diagnose anders aanpakken.”

 

Beste apparatuur: een GBV!

Paul (VDA Autoservice) gebruikt een geluidsversterker om geluiden beter te horen en een endoscoop om het krukasmerkteken goed te kunnen zien of om in de cilinder te kijken. Paul: “En met een warmtebeeldcamera heb ik een kapotte thermostaat opgespoord. Met de camera zag ik toch dat de temperatuur te laag was.”

Kevin Veekens (Veekens Automotive), Coen van Ojen (Van Ojen Autoservice) en Geurt Rijnbeek hebben ervaring met een inspectiecamera om cilinders, kleppen of inlaatspruitstuk te controleren op beschadigingen of vervuiling. Bas Lamers gebruikt een warmtebeeldcamera en een telescoopcamera. “We gebruiken de warmtebeeldcamera regelmatig voor bijvoorbeeld een auto die op een cilinder minder loopt. We hebben er pas nog een storing in een koelsysteem mee opgelost. Met de camera was goed te zien waar de radiateur verstopt zat. De telescoopcamera gebruiken we vaak voor diagnose. Je kunt in een cilinder kijken zonder de cilinderkop te demonteren.”

Martin Kloeze (Garagebedrijf Kloeze) gebruikt een stethoscoop om parkeersensoren te controleren, een lasertemperatuurmeter om temperatuurverschillen te meten en een spanningsprobe om bepaalde onderdelen aan te sturen. “En mijn GBV: Gezond Boeren Verstand. Daar heb ik meerdere complexe storingen mee verholpen.”

 

Maak je gebruik van Pass Thru?

Diverse AMT-lezers hebben nog geen ervaring met Pass-thru. Eentje lezer schreef: “Als het is wat ik denk dat het is, dan komt het bij ons in de werkplaats niet voor.” Anderen, zoals Paul, zijn bang dat er nogal wat tijd in gaat zitten, en kosten. Ook bij Coen van Ojen zijn ze er nog niet aan toe. “Het komt nog iets te weinig voor om het rendabel te maken.” Mike van Uden heeft het niet nodig, omdat hij in Hella/Mega Macs een goede back-up heeft gevonden en originele schema’s of reparatiehandwijzers altijd binnen een paar uur via de mail krijgt.

Kris Van Baelen heeft het nog niet geprobeerd en Wim van Mechelen zegt dat hij bang is om ernstige fouten te maken. Anderen noemen de kosten als nadeel. De AMT-lezers die al wel met Pass Thru hebben gewerkt doen dat voorzichtig.

Met de juiste kennis en interfaces werkt Pass-Thru bij de meeste merken perfect

Johan Scheppink doet het stapsgewijs en Jordy Beckers schrijft dat hij met Pass Thru meer wil doen dan alleen Opel en Ford. “Ik moet even over een drempel heen.” Maarten Gofflo schrijft dat het niet meer anders kan. “Je moet de klant verder helpen.” Voor Melvin Spaan (Autobedrijf Flik/ Autodiagnose Nederland) heeft Pass Thru geen geheimen meer. “Wij helpen ook andere bedrijven om gebruik van Pass Thru te maken: van de registratie tot aan het daadwerkelijke gebruik. Dit doen we zodat de universele garages qua niveau omhoog kunnen zonder daar abonnementen voor te hoeven betalen. Wij gebruiken Pass Thru ook om programmeerwerk in eigen huis te houden. Met de juiste kennis en de juiste interfaces werkt het bij de meeste merken perfect met Pass Thru.”

 

Reageer op dit artikel