artikel

TPMS-apparaat, heb je dat nodig?

Werkplaats & Onderhoud 5628

TPMS-apparaat, heb je dat nodig?
Een tafel vol TPMS-tools, van (bijna) gratis tot € 1.500. Heb je zo’n apparaat nodig, en welke dan?

Goede vraag. TPMS-apparaten zijn er in alle soorten en maten en ook in alle prijsklassen. Maar heb je zo’n apparaat nodig of kom je net zo ver met je diagnosetester. En als je zo’n apparaat nodig hebt, waar moet je dan opletten? Rob Viset van specialist Huf geeft tekst en uitleg aan ATC ‘t Sticht.

Viset heeft een tafel vol TPMS-tools: “Van gratis tot € 1.500,-. Ze kunnen allemaal uitlezen, maar het is net als met mobieltjes: hoe duurder, hoe meer ze kunnen.”

TPMS-tools prijzen

Van gratis tot high-end, TPMS-tools zijn er in alle prijzen.

Identificeren

Dat ‘meer kunnen’ zit vooral in de info die je uit hun database kunt halen. Viset noemt onderdeelnummer en identificatie van sensoren, wat soms best lastig kan zijn: “Die identificatie is bepalend voor het gesprek dat je met je grossier hebt: ‘Ik heb een TPMS-sensor nodig.’

‘Wat voor een?’

‘Ja eh…, een zwarte.’

‘Dat zijn ze bijna allemaal’

Heb je wel een ID-nummer dan gaat zo’n gesprek makkelijker en sneller.”

Originele sensoren

Een originele sensor bestellen? Eerst identificeren.

Actueel zijn

Viset weet dat je met het TPMS-apparaat van Snap-on beschikt over een OE-database. “Die is altijd heel snel actueel. Anderen gebruiken aftermarket-data, dan duurt het net wat langer voor je de data van nieuwe auto’s hebt. Je loopt altijd achter, maar topmerken brengen wel iedere maand een update uit.”

Is dat veel?

Voor updates ben je bij de meeste toestellen zo’n 130 euro per jaar kwijt. “Is dat veel?”, vraagt Viset zich hardop af? Als je maar één auto per jaar doet, wel. Maar ja, kun je die ene auto niet doen, dan loop je al € 400 aan omzet mis.”

In de alarmmodus

Goed, een up-to-date database is handig, maar in principe kun je ook veel zonder TPMS-tool: “Gebruik je originele sensoren, dan kun je heel goed met je diagnosetester uit de voeten. Wel moet je bij sommige merken, bijvoorbeeld Opel, de sensoren activeren met een TPMS-tool.” Toch kun je ook die gevallen zonder tool aan: “Laat je de band leeglopen, dan gaat de sensor in de alarmmodus en is ie geactiveerd.”

Wat kun je met TPMS tool

Dit kun je met een tool. Maar aanleren kan ook zonder…

Hoe veel auto’s doe je?

Slim, maar: “Dat kost tijd. Band leeg laten lopen, weer op spanning brengen en dat vier keer. Doe je maar één auto, dan is dat geen probleem. Doe je er tien in de week, dan is zo’n tool misschien toch interessanter.”

Kennis is macht

Viset gaat nog even terug de database van de TPMS-apparaten: “Stel je moet een offerte maken voor een setje nieuwe wielen. Dan moet je weten wat nodig is. Moet ik de sensoren aanleren? Kan ik dat met mijn diagnosetester? Beschik je over een goede database dan heb je die kennis en kun je een betere offerte maken. Kennis is macht, ook in dit geval.”

Merksensor maken

Ok, niet per sé nodig, wel vaak nuttig. “Maar werk je met universele sensoren, dan heb je absoluut een TPMS-tool nodig”, weet Viset. Hij pakt een tool (die van Huf zelf natuurlijk) en een sensor en legt uit dat hij daar elke gewenste sensor van kan maken. “BMW X1”, roept een ATC-lid uit de zaal. De tool geeft weer dat er twee types X1 zijn. Viset kiest voor de F48 en de sensor is al klaar. “Bellen met je leverancier duurt langer.”

Sensor maken

Binnen 15 seconden programmeert Rob Viset een lege sensor om tot BMW X1-sensor.

Universeel is duurder

Om een compleet setje te maken, kan hij de andere drie nu klonen: “Het ID kopiëren heet dat bij ons.” Geen uitgebreide voorraad, ook niet steeds weer sensorenbestellen, op deze manier is het prettig werken met universele sensoren. “Maar let op, ze zijn meestal duurder dan originele.” Als voorbeeld noemt hij een Ford-sensor: “Origineel € 17, universeel € 30.

De meerprijs waard?

Hij legt uit hoe dat komt: “Wij leveren niet voor alle merken OE-sensoren. Maar onze universele sensoren moeten ook die merken aankunnen. Daar moeten we dus apart voor testen.” Of het extra gemak die meerprijs waard is: “Dat moet iedere ondernemer voor zichzelf uitmaken.”

Reageer op dit artikel