artikel

Opgelost op AMT Garageforum: Waar is die vlinderklep naartoe?

Werkplaats & Onderhoud 17714

Opgelost op AMT Garageforum: Waar is die vlinderklep naartoe?
Zo treft Martijn81 de EGR-koeler aan. Wat is hier aan de hand?

Een Renault Trafic van 2012 met 2.0 dCi M9R-motor gaat in noodloop. Het display geeft de melding: “Inspuiting controleren/defect”. Ook het MIL brandt. De Trafic wordt bij forumlid Martijn81 gebracht voor een diagnose. Hij gaat aan de slag en krijgt hulp op het AMT Garageforum.

Martijn leest de Trafic uit en ziet foutcode DF1237 ‘Circuitbediening EGR’ opgeslagen staan. Hij gaat op zoek naar de EGR-klep. Daarbij vallen hem een afgebroken veertje en gebroken kabeltje nabij de EGR-koeler op. Op de EGR-koeler zit een elektronisch gestuurd vacuümpotje. Via een stalen kabeltje, bedient dat een asje op de EGR-koeler.

Martijn demonteert de EGR-koeler. Daarin ziet hij alleen een asje. Van een eventuele (vlinder)klep is niets te zien.

Martijn is ervan overtuigd dat hij het defect gevonden heeft en bestelt een nieuwe koeler. Die staat in backorder met minimaal drie weken levertijd. Intussen rijzen er bij Martijn toch wat vragen. Hij  besluit deze case op AMT Garageforum te plaatsen.

Hoe werkt de EGR?

“Vanwege de backorder kan ik niet controleren hoe het eruit hoort te zien. Wat is de functie van die gestuurde klep in de EGR-koeler? En veroorzaakt die de EGR-storing? De EGR-klep zelf zit veel verder in het circuit. Hoe ik het hier zie is: een buis vanaf de uitlaatzijde gaat naar de EGR-koeler, dan de vlinderklep en vervolgens met een buis naar het gasklephuis-EGR, om dan bij de inlaat uit te komen.”

Komt dit bekend voor?

Topmonteur Misfire is diagnosespecialist bij een Renault-dealer en kent de constructie: “De vlinderklep op de EGR-koeler is bedoeld om de uitlaatgassen om de koeler heen te geleiden. Bij koude motor worden de uitlaatgassen niet gekoeld om de motor eerder op bedrijfstemperatuur te krijgen. Het asje van de vlinderklep wordt met een positiesensor in de gaten gehouden. Grote kans dus dat met een nieuwe EGR-koeler je probleem is opgelost.”

Afgebroken klep bij turbo

Na demontage van de EGR-koeler wordt beter zichtbaar dat de kabel gebroken is en een stukje van de veer defect is.

Na demontage van de EGR-koeler wordt beter zichtbaar dat de kabel gebroken is en een stukje van de veer defect is.

Forumlid Jordybema komt met een belangrijke tip: “Wij hebben een maand geleden een Opel Vivaro gehad met foutcode op de turbodruk. Ook hier bleek de vlinderklep van de EGR-koeler afgebroken. Het restant van de vlinderklep zat in (tegen) de turbo. Daardoor kon die geen druk opbouwen. Kijk dus nog eens goed of er nog stukjes in het systeem zitten.”

Waar is die vlinderklep?

Martijn81 plaatst foto’s van de gedemonteerde EGR-koeler. Daarop is te zien dat de vlinderklep ontbreekt. “Oké, waarschijnlijk is dit de oorzaak. Dat betekent wel dat ik op zoek moet naar die vlinderklep. Wat is de meest logische plek? Bij de EGR-klep of misschien bij de turbo?”

De binnenkant van de EGR-koeler. Alleen het asje is te zien, de vlinderklep is spoorloos verdwenen.

De binnenkant van de EGR-koeler. Alleen het asje is te zien, de vlinderklep is spoorloos verdwenen.

Matramurena heeft wel een idee: “Ik heb het al meerdere keren bij de hand gehad. Het klepje vond ik dan terug bij de turbo. Als het nog intact is, hoef je de turbo niet te vervangen. Maar bij twijfel altijd even de turbo delen. Als het schoepenwiel beschadigd is, moet je de turbo natuurlijk vervangen.”

Gevonden! Is er turboschade?

Martijn bedankt iedereen voor de reacties en gaat op zoek naar de afgebroken klep. Die vindt hij aan de perszijde van de turbo. De turbo zelf heeft geen schade. Martijn blijft het vreemd vinden: “Die vlinderklep heeft toch een behoorlijke afstand afgelegd door het inlaattraject. Ik had nooit verwacht dat hij daar terecht zou kunnen komen. Inmiddels is de EGR-koeler binnen, en voor zover ik kan zien is de constructie niet aangepast. Gewoon maar weer monteren dus.”

Hij heeft gelijk, na montage is de storing inderdaad verholpen.

Topmonteur Martijn81 helpt vaak op het AMT Garageforum met zijn kennis en inzicht. Hij bood al 212 oplossingen!

Reageer op dit artikel