artikel

Airco Hyundai Tucson biedt weerstand

Werkplaats & Onderhoud 1091

Airco Hyundai Tucson biedt weerstand
Van een verwarrende aircostoring kan je oververhit raken. Gelukkig houdt AMT Garageforum-lid horjus het hoofd koel.

Tropische temperaturen afgelopen zomer. Goed voor de werkplaats, want de klant rijdt linea recta naar het autobedrijf als de airco het laat afweten. Zo ook de eigenaar van een Hyundai Tucson (2008). Garageforumlid horjus wil zijn klant zo snel mogelijk van een koele auto voorzien. Maar de Tucson biedt weerstand. Biedt AMT Garageforum uitkomst?

“De (volautomatische) airco werkt niet”, begint horjus zijn topic op het AMT Garageforum. “De verdampertemperatuursensor geeft, afhankelijk van de omgevingstemperatuur, tussen -1 °C en -5 °C aan. De sensorweerstand was 10 kilo-ohm. Ik heb de temperatuursensor van de regelmodule vervangen en de nieuwe heeft dezelfde weerstand. De spanning onbelast is 5 V, met sensor aangesloten 2,8 V, en massa tegenover massa 0 V.”

Het schema van de weerstandswaarde waarover horjus beschikt, geeft een temperatuur van -5 °C bij 10 kΩ aan. Hij betwijfelt of het schema klopt: “Want de nieuwe sensor is ook 10 kΩ. Als ik de sensor een beetje warm maak, dan slaat de airco gewoon aan.” Hij vraag zich af of iemand de weerstandwaarden van de sensor heeft, of een ander idee dat hem helpt naar de oplossing.

Forumlid hobbyman reageert verbaasd: “De temperatuurwaarde kan nooit zo laag zijn, want dan bevriest ie en slaat niet aan. Ik vermoed dat je 2,8 V te laag is en dat je moet starten met 5 V? Als je verwarmt, hoeveel volt geeft hij dan aan? Ik zou de plusbedrading controleren, komt die uit kachelpaneel of uit de PCM?” Hij heeft nog een laatste vraag aan horjus: “Is de spanning van de nieuwe sensor ook 2,8 V?”

Spanning loopt op…, figuurlijk

Horjus antwoord hobbyman: “Met aangesloten sensor meet ik 2,8 V op het signaaldraad t.o.v. massa van de sensor.” Als ik de sensor verwarm wordt de spanning lager. Mijn schema zegt dat de spanning met de weerstand van 10 kΩ klopt met de temperatuur van ongeveer -5 °C.” Hij laat hobbyman weten dat de draad van de sensor uit het kachelpaneel komt. “Die is rechtstreeks met de sensor verbonden en geeft dezelfde meetwaarden aan.”

Dan meldt DocentHans zich in het topic. “Als de airco het niet doet kan de verdampertemperatuur nooit -5 °C zijn. Als je tester wel -5 °C aangeeft, klopt de ingaande spanning van de sensor niet. Dat kan niet anders.” Waardoor wijkt de spanning af? Door slechte voeding? Of is de massasensor kapot? Of komt het door een overgangsweerstand in de signaaldraad?

“Als je de sensor verwarmt, slaat de airco wel aan. Als je de signaalspanning meet op het moment dat de airco aanslaat, heb je een referentiewaarde die je kunt vergelijken met de 2,8 V die je nu meet”, tipt DocentHans.

Vrieskist

“Als de sensor 10 kΩ weerstand heeft bij -5 °C dan zou je als je de nieuwe sensor meet, een veel lagere weerstandswaarde moeten hebben. Ik neem aan dat je niet in een vrieskist aan het meten bent, maar in een omgevingstemperatuur van ongeveer 20 °C. Een NTC-weerstand waarbij de weerstand zakt naarmate de temperatuur stijgt, zou bij deze buitentemperaturen een veel lagere weerstand moeten hebben dan 10 kΩ”, vult DocentHans nog aan.

Als horjus de sensorstekker losmaakt, meet hij -2 °C.  Forumlid Boschdirk stuurt een overzicht van weerstandwaarden van de sensor en de bijbehorende spanningen. “De waarden komen overeen met het overzicht”, vertelt hij erbij. “Bij  een afgekoppelde of kortgesloten sensor is de vervangwaarde gelijk aan -2 °C. Bij deze waarde zal de airco niet werken. Waarom geeft de tester de waarde van bijvoorbeeld 20 °C niet aan als het 20 °C is ?”

De verdampertemperatuursensor geeft, afhankelijk van de omgevingstemperatuur, tussen de -1 °C en -5 °C aan. De sensorweerstand was 10 kΩ. De nieuwe sensor geeft dezelfde weerstandwaarde. Wat is er aan de hand?

Zoveel weerstand!

Horjus bevestigd: “De gemeten waarden kloppen inderdaad met de gegevens, alleen de sensorweerstand is rond de 10.000 Ω (afhankelijk van de omgevingstemperatuur),  dus gelijk aan een temperatuur van -5 °C. Conclusie? Sensor kapot! Alleen: ik heb ondertussen twee nieuwe sensoren geprobeerd en die geven beide dezelfde 10 kΩ weerstand!”

DocentHans adviseert de focus op de spanning in plaats van op de temperatuur te leggen: “Als je signaaldraad en massa doorverbindt op de connector (met losse connector) en je kijkt niet naar de temperatuur maar naar de spanning, dan zou die 0 V moeten zijn. Is dat niet het geval, dan heb je een overgangsweerstand ergens tussen je printplaat en de sensor. Is deze wel 0 V dan kom je toch weer bij de sensor uit. (Ik ga ervan uit dat je echt een goede massa hebt).”

Stuur maar terug

“10.000 Ω bij omgevingstemperatuur van 20 °C klopt  niet”, constateert Boschdirk. “Bij een omgevingstemperatuur van 20 °C meet je 3.000 Ω.” Hij oppert dat het een productiefout van de sensor kan zijn, of misschien is de verkeerde verzonden. “Sensor terugsturen met deze info erbij”, adviseert hij.

‘Ik had er genoeg van”

Het blijft een paar uur stil in het topic. Dan meldt horjus zich weer: “Ik heb een nieuwe sensor bij de dealer besteld en wéér hetzelfde verhaal. Ik had er genoeg van en had nog een buitentemperatuursensor (die in de buitenspiegel zit) van een Renault liggen met de juiste weerstandswaarde.”

De juiste manier

Die bouwt horjus in het kachelhuis van de Hyundai en de airco werkt weer zoals het hoort. “Het is misschien niet de manier, maar wat moet je als verder alles klopt en zo’n sensor alles in het honderd stuurt? Mijn klant is blij dat de auto terug is en dat de airco het weer doet.”

DocentHans velt het eindoordeel: “Horjus, goed gedaan. Ik denk dat het wel de manier is. Als je op deze manier door logisch nadenken tot de oplossing komt, is iedereen daarbij gebaat.”

Reageer op dit artikel