artikel

Stap voor stap: Distributie VW Polo 1.2 BMD vervangen

Werkplaats & Onderhoud 16504

Lang heeft het idee geleefd dat distributiekettingen onderhoudsvrij zijn, in tegenstelling tot tandriemen. Dat blijkt toch wel eens tegen te vallen. We laten in het midden of de kettingen te smal worden gekozen, of dat de belasting in nieuwere motoren te sterk toenam. Feit is dat gerekte kettingen geen uitzondering meer zijn, met als gevolg onjuiste kleptiming of zelfs breuk. Hoe je op de juiste manier een distributieketting vervangt, demonstreert ContiTech aan de hand van een 1.2 driecilinder Volkswagen motortype BMD. Hier in een Polo van 2005, dit type werd ook in de Skoda Fabia en VW Fox gebruikt.

Stap voor stap: Distributie VW Polo 1.2 BMD vervangen

Als de distributieketting ver opgerekt (eigenlijk het verkeerde woord) is, zal vaak een foutmelding verschijnen: nokkenassignaal niet plausibel. Dit signaal past dan niet meer bij het krukassignaal. De nokkenastiming klopt niet meer, een nieuwe ketting verhelpt dat. Hiervoor heeft Continental een complete vervangingskit TC1003K1 met alle noodzakelijke vervangingsdelen.

V-riem vervangen

Naast de distributieketting dienen de bijbehorende tandwielen, spanner en geleiders vervangen te worden. Aangeraden wordt om meteen de V-riem te vervangen, omdat het arbeidsintensiever en kostbaarder zal zijn die riem later apart te vervangen. Zal de oude riem toch opnieuw gebruikt worden, markeer daarop voor demontage dan eerst de looprichting.

Speciaalgereedschap nodig

Bij het vervangen van de distributieketting zijn OE-speciaalgereedschap T 10121 (krukasblokkeerpen), T 10120 (nokkenasblokkeerstuk) en T 10172 (tegenhouder) nodig. Er staat 2,9 uur voor dit werk.

Stap 1

Controleer de motorcode BMD. Koppel de accu af. De motor moet koud zijn. Demonteer het volgende: luchtfilter, aircocompressor (leidingen kunnen aangekoppeld blijven), generator, afdekplaat onder motor, afdekkap motor, en V-riem.

Neem het binnenscherm bij het rechter voorwiel weg. Ondersteun de motor en maak de motorsteun aan distributiezijde los. Verwijder de riempoelie en het oliecarter.

Stap 2

Stap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangen

Stel de kleptiming in op TDC van cilinder 1. Verwijder hiervoor bovenop de motor de Hall-sensor G40. Draai de krukas, met de klok mee, tot de markering op de nokkenas bovenaan staat.

Stap 3

Stap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangenStap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangen Stap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangen

Plaats blokkeergereedschap T 10120 in het gat voor de Hall-sensor (links), zodat het vastklikt in de nokkenasuitsparing (rechts).

Stap 4

Stap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangen

Verwijder de toerentalsensor G 28 uit de transmissieflens, aan de inlaatzijde van de motor.

Stap 5

Stap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangenStap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangen

Plaats het blokkeergereedschap T 10121. De pen moet het vliegwiel blokkeren en vlak op de transmissieflens liggen. Valt de pen er niet volledig in, verwijder dan de blokkeerpen T 10120 weer uit de nokkenas, draai de krukas een volledige omwenteling rechtsom en probeer opnieuw beide blokkeerpennen te plaatsen.

Stap 6

Stap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangen
Lukt het plaatsen van de blokkeerpennen nog niet, dan moet de nokkenastiming ingesteld worden. Laat de blokkeerpen op de nokkenas zitten. Houd met gereedschap T 10172 het nokkenastandwiel tegen. Maak de klembout van het nokken-astandwiel los, zodat het tandwiel vrij op de nokkenas kan draaien. Draai nu de krukas rechtsom, tot aan transmissiezijde de blokkeerpen T 10121 geplaatst kan worden. Zo is de nokkenastiming correct ingesteld.

Stap 7

Stap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangen Stap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangenStap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangen

 

 

 

Verwijder alle bouten uit het distributiedeksel. Let op dat de lagerbus van de krukas in het deksel blijft zitten. Maak de contactvlakken op motorblok en distributiedeksel goed schoon.

Stap 8

Stap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangen
Wip met een schroevendraaier de veer van de oliepompkettingspanner los. Neem het oliepomptandwiel met de ketting van de krukas, laat ketting en tandwiel omlaag hangen.

Stap 9

Stap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangenStap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangen

Ontspan de nokkenasketting. Druk hiertoe met de vinger op de spanrail, totdat de spanner met een 3 mm inbussleutel geblokkeerd kan worden. Maak met gebruik van tegenhouder T 10172 de bout van het nokkenastandwiel los, als dat niet eerder werd gedaan. Neem de spanrail en geleiderail van de bevestigingspennen af. Neem nokkenastandwiel en ketting samen weg.

Stap 10

Stap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangen

Montage. Maak de motor schoon en controleer het krukastandwiel op beschadiging. Monteer de nieuwe spanner, trek de boutjes met 9 Nm vast. Plaats de nieuwe ketting om het krukastandwiel en met het nieuwe tandwiel op de nokkenas. De nieuwe bout op het nokkenastandwiel aanhalen met 20 Nm + 900.Plaats de nieuwe geleide- en spanrails. Druk de spanrail tegen de spanner, zodat daaruit het blokkeerpennetje getrokken kan worden.

Stap 11

Stap voor stap distributie Polo 1.2 BMD vervangen

Plaats het meegeleverde nieuwe tandwiel in de oliepompketting, en monteer dat op de krukas. Druk de spanner tegen de oliepompketting en span de bladveer opnieuw. Breng afdichtmiddel D 174 003 A2 aan op het distributiedeksel en monteer dit. Bouten aantrekken met 10 Nm.

Maak het afdichtvlak van het oliecarter schoon, monteer met siliconen afdichtmiddel D 176 404 A2, bouten aanhalen met 15 Nm. Plaats de krukasriemschijf, zet vast met een nieuwe, geoliede bout en haal aan met 90 Nm + 900. Gebruik een tegenhouder, want het OE-blokkeergereedschap zit nog in krukas en nokkenas.

Verwijder hierna deze blokkeringen, draai de krukas twee omwentelingen met de klok mee. Monteer alles terug in omgekeerde volgorde. Plaats tot slot in de motorruimte de ingevulde sticker als teken dat de distributieketting is vervangen. Laat de motor proefdraaien of maak een testrit. Meer tips bij vervanging van de distributieketting? Kijk op: www.amt.nl/8-2019.

Reageer op dit artikel