artikel

Preventief vaker olie verversen, is dat nuttig?

Werkplaats & Onderhoud 15190

Preventief vaker olie verversen, is dat nuttig?
Vaker olie verversen dan voorgeschreven, is dat verstandig? (Foto: MPM)

Olie verversen lijkt niet zo moeilijk. Toch stelt het je soms voor lastige vragen: Zijn de voorgeschreven intervallen niet te lang? Zou je dan ook eigenlijk niet vaker moeten verversen? En zo ja, hoe overtuig je je klant? Wat vinden de deskundigen van olieleveranciers?

Meest gehoorde antwoord: “Volg de voorschriften van de fabrikant!” Anton Diender van Dupag zegt het heel duidelijk: “Normale verversingstermijnen zijn voor normaal gebruik. Zware omstandigheden vragen om vaker verversen.” En: “Het is duidelijk dat veel auto’s onder zware omstandigheden vallen.”

Wat zijn zware omstandigheden?

David Kaiser van Liqui Moly is iets terughoudender: “Bij het vaststellen van het verversingsinterval bouwt de fabrikant al een zekere reserve in.” Toch vindt ook hij het zinvol om bij zware omstandigheden het interval te verkorten. Wel is zijn definitie daarvan wat beperkter. Als voorbeeld noemt hij: “Regelmatig rijden met een zware aanhanger”.

Korte stukjes zijn ook zwaar

Ook bij tal van andere olieleveranciers horen we ze, de zware omstandigheden. Maar: “Veel korte stukjes en koude starts zijn ook zware omstandigheden”, zegt Stefan Viguurs van Wolf Oil. Boy van Andel Van Gulf geeft ook een definitie van korte stukjes: “Ritjes korter dan 5 kilometer”.

in-en-uitwendig-vervuilde-multiAir-module

Vervuilde Fiat MultiAir-module. Bij korte ritjes met zo’n auto is ons advies om vaker te verversen”, zegt Leon van der Tuuk van Slump Oil. (Foto: Forté)

Wat gebeurt er met de olie?

Sharon Hoogstad van NSL Oil legt uit waarom die ritjes zo belastend zijn: “De olie krijgt niet de kans om water en brandstofresten uit te dampen, zodat die zich ophopen.”

Ruud van Helvoort en Marco Duinhoven van Olieservice Zuid vullen aan: “Zeker in de wintermaanden komt de olie bij korte stukjes niet op temperatuur. Dan ontstaat white sludge. Af en toe eens goed warm rijden en olie en filter een keer extra verversen is dan zeker niet verkeerd.”

Te lang doorrijden met dezelfde olie geeft black sludge, gaat hij verder: “Die ontstaat uit een samenspel van brandstof, olie, carterventilatie en gebruiksomstandigheden. Er ontstaan ongewenste afzettingen, de smeerolie verbindt zich daarmee, dikt in en vormt die zwarte drab.”

 

‘Normale verversingstermijnen zijn voor normaal gebruik’

Anton Diender, Dupag

 

Als er iets mis is

Van Andel (Gulf) noemt behalve die korte stukjes ook stoffige omstandigheden, maar die komen in onze contreien niet zo vaak voor. Belangrijker: “Bij een kapot of verkeerd gemonteerd luchtfilter, of bij een missende olievuldop of peilstok, raakt de olie veel sneller vervuild. Ook dat maakt eerder verversen noodzakelijk.”

Zwaarder dan gedacht

Of de belasting op de olie is onder bepaalde omstandigheden toch zwaarder dan de fabrikant vooraf verwacht had. “Ondanks intensief testwerk komt dat voor”, zegt Maarten Beckers namens Shell.

Leon van der Tuuk van Slump Oil noemt concrete voorbeelden van motoren die gevoelig zijn voor vervuiling: “Worden er veel korte ritjes gemaakt met de Fiat Multi Air of de Audi 1.8 T dan is het beste advies om vaker te verversen.”

haperende-nokkenasverstellers

Minder vaak verversen kan ook. In dit geval tot de nokkenasverstellers begonnen te haperen. (Foto: Olieservice Zuid)

Let op de servicebulletins

Beckers houdt het algemener: “In zulke gevallen worden dealers hierover geïnformeerd, met een advies om bij zulke omstandigheden de verversingstermijn te bekorten.” Hij adviseert daarom de servicebulletins van de fabrikanten goed in de gaten te houden. “Die bulletins kun je ook goed gebruiken voor je argumentatie naar je klant.”

Laat het zien!

Precies, hoe overtuig je de klant? “De visuele toestand van de kleppenterrein, zegt soms meer dan duizend woorden. Dus demonteer het kleppendeksel en laat de klant dit ook zien. Een motorolieverversing met het juiste product, eventueel met eerst een motorolieflush kan klachten als hoog olieverbruik, tikkende hydraulische klepstoters zeker helpen beperken”, zegt Bernard Voortman van Kroon-Oil.

beschadigde nokkenas

Onderhoud doet pijn bij de klant. Vervelend, maar onderhoud kan veel zwaardere pijn voorkomen… (Foto Slump Oil)

Leg het uit!

Ook Van der Tuuk van Slump Oil hamert op de informatievoorziening naar de klant: “Geef uitleg over de functies van de olie in de motor en over de belangrijkste eigenschappen van motorolie. Haal praktijkvoorbeelden aan en toon vervuilde onderdelen.”

Want: “Realiseer je ieder onderhoud pijn doet bij de klant. Die pijn kun je wegnemen door een eerlijke en duidelijke benadering.”

Win-win-winsituatie

Daarin spelen de kosten een rol: “Met extra olie verversen kun je veel duurdere motorschade voorkomen”, zegt Herman Koning van MPM. Stefan Viguurs drukt het treffend uit: “Leg uit dat de kosten van olie in geen verhouding staan met de risico’s op schade. Dat verse olie ook brandstof bespaart en dus beter is voor het milieu.” En: “Dat afgelopen olie voor 100 % recyclage in aanmerking komt.” Kijk zo zien we het graag: Goed voor de klant, goed voor de werkplaats én goed voor het milieu.

 

Meer olieantwoorden

Doe je er goed aan altijd de oliespecificaties van de fabrikant te volgen of zijn er uitzonderingen?

Bijvulolie

Geef je de klant bijvulolie mee?

Bijvulolie meegeven aan de klant, ja of nee? Wanneer reinig je de motor? Voeg je extra additieven toe aan de olie? En wat zijn de belangrijkste do’s en don’ts bij motorolie verversen?
Belangrijke vragen. De antwoorden vind je in de printeditie van AMT 7/8. Die ligt 23 augustus op je mat. Nog geen abonnee? Pak hier je voordeel!

Reageer op dit artikel