artikel

DiagnoseDan: oorzaak van een misfire (P0303) achterhalen

Werkplaats & Onderhoud 8464

DiagnoseDan: oorzaak van een misfire (P0303) achterhalen
Een snelle check of cilinder 3 ´misvuurt´. Ja, de motor blijft onveranderd op drie cilinders lopen.

In de werkplaats van Danny Versluis staat een Mazda 5 (2005) met 1.8 liter benzinemotor. Het motormanagementlampje knippert en de klant klaagt dat de motor minder vermogen levert. Bovendien lijkt de motor op drie cilinders te lopen. Danny gaat op zoek naar de oplossing.

Tijdens een proefrit constateert Danny dat de klant gelijk heeft; de motor loopt op drie cilinders. Met zijn Snap-on diagnosetester leest hij foutcode P0303 uit. Die wijst op een misfire op cilinder 3. Is het echt cilinder 3? Hij haalt één voor één de stekkers van de bobine. Bij uitschakelen van cilinder 1, 2 en 4 loopt de motor duidelijk beroerder, bij cilinder 3 is er geen verschil.
Wat is de oorzaak? Geen ontsteking, geen brandstof of geen compressie?

Controle ontsteking

Danny start met controleren van de ontsteking, want de bobines zijn bij deze motor gemakkelijk bereikbaar. Hij demonteert de bobine en plaatst een vonktester. De ontsteking lijkt in orde. De bougie ook? Voor 100 procent zekerheid wisselt hij de bougie met cilinder 2. Het probleem blijft bij cilinder 3.

Lekkage

Goed, het is geen ontstekingsprobleem. Danny verlegt zijn focus naar de compressie. “Ik heb net de nieuwe Ditex CarScope i-Tester binnen. Met deze tool voer je in tien seconden een relatieve compressietest uit. Mooie gelegenheid om de i-Tester uit te proberen.” Danny haalt eerst de aansturing van de bobines af. Daarna sluit hij de i-Tester aan op de accu, en volgt de instructies. Het meetresultaat laat enige lekkage op twee cilinders zien, één cilinder is 100 procent in orde, de laatste heeft een flinke lekkage.

Danny: “Als ik ook de signaaldraad had aangesloten, had de i-Tester de resultaten bij de juiste cilinder laten zien, maar in dit geval weet ik zo ook al genoeg. Cilinder 3 is de verdachte”.

Danny doet een relatieve compressietest met de i-Tester van Carscope. Zo heeft hij in tien seconden een beeld van de compressie.

Cilinderlektest

“Ook op de ouderwetse meetwijze zie ik dat er weinig compressie is op de derde cilinder”, zegt Danny. “Maar ik wil als techneut ook graag antwoord op waar de te lage compressie door veroorzaakt wordt.” Danny zet zuiger 3 bovenin, met dichte in- en uitlaatkleppen, en voert een cilinderlektest uit op cilinder 3. De lucht ontsnapt duidelijk en best snel. Maar waar naartoe? Danny: “Als de lucht langs de zuiger weglekt, moet dat hoorbaar zijn bij de oliepeilstok. Daar komt echter geen lucht uit. Als de lucht via de inlaatkleppen ontsnapt, hoor je dat bij de gasklep. Maar ook daar hoor ik niets.“

Ook de traditionele lektestmethode laat compressieverlies zien in cilinder 3. De Mazda loopt op 3 poten…

Knappe handschoen

Handigheidje. Geen compressieverlies via de inlaatkleppen of zuigerveren, wel via de uitlaatkleppen.

De laatste optie is lekkage via de uitlaatkleppen. Danny legt zijn oor te luister bij de uitlaat. Daar is luchtgesuis hoor- en voelbaar. Om dat zichtbaar te maken, sluit hij een latex-handschoen op de uitlaat aan. Binnen een paar seconden bolt de handschoen op en knapt. Helder, cilinder 3 verliest compressie via de uitlaatkleppen. Danny informeert de klant en die geeft opdracht voor reparatie. Opgelost!

Bekijk de video van DiagnoseDan voor meer handige tips:

Reageer op dit artikel