artikel

Diagnosetips uit de praktijk: Automaat met trilprobleem

Werkplaats & Onderhoud 4719

Diagnosetips uit de praktijk: Automaat met trilprobleem
De klacht in beeld: live data in grafiekvorm weergegeven. Rood is het motortoerental, zwart het ingaande-astoerental van de versnellingsbak. Groen is het uitgaande astoerental, en geel geeft de gaspedaalpositie weer. De grafiek laat zien dat het motortoerental niet stabiel is.

Een Corvette Stingray Coupe V8 (2015) met een 8-traps automatische transmissie heeft er nog maar 17.500 kilometer op zitten als ie tijdens het rijden begint te trillen. Het probleem lijkt in de versnellingsbak te zitten. Op naar diagnosespecialist Sam Oudshoorn van ATR Transmissies. Die neemt de Amerikaan onder handen, weet hij de oorzaak te vinden?

Eerst maak ik een proefrit. De klacht komt tijdens de rit naar boven: bij een constante snelheid van zo’n 80 km/u waarbij geen schakeling uitgevoerd wordt, begint de auto enorm te trillen. Terug in de werkplaats breng ik de klacht met live data over de OBD met de diagnosetester in beeld, en de data verschijnt in de grafiek (zie afbeelding).

De meting

De meting laat zien dat het motortoerental (rode lijn) niet stabiel is. Het uitgaande astoerental (groene lijn) ziet er wel stabiel uit. Aangezien er aan de uitgaande as haast geen fluctuerend toerental is, kan ik ervan uitgaan dat dit verschil in toeren ergens in de transmissie opgevangen moet worden.

Als ik verder kijk, zie ik dat ook het ingaande astoerental (zwarte lijn) stabiel blijft, dit houdt in dat de trilling weggedempt moet worden tussen de ingaande as van de transmissie en de krukas (waar motortoerental gemeten wordt). Het enige onderdeel dat daar tussen zit, is een koppelomvormer.

Conclusie getrokken en diagnose klaar…? Nee. Wat moet er dan verder uitgesloten worden als er alleen maar een koppelomvormer tussen zit?

Twee systemen

We hebben hier met twee systemen te maken: de hydraulische besturing die de koppelomvormer verkeerd kan aansturen, en de TCU (transmissiecomputer) die op zijn beurt de hydraulische besturing weer verkeerd kan aansturen.

Het probleem bevindt zich vermoedelijk in de richting van de koppelomvormer, ik ga hier verder op inzoomen. Eerst wil ik aantonen dat de versnelling niet verandert tijdens het voordoen van de klacht, dit is te zien aan de rode lijn. In de koppelomvormer zit een koppeling genaamd ‘lock-up’, die wordt toegepast om het rendement van de aandrijflijn te verhogen.

Koppelomvormer Corvette slip

Ondertussen in de koppelomvormer… De rode lijn is de geselecteerde versnelling, de paarse de gewenste en de oranje de gemeten slip. De lichtblauwe lijn geeft de geregelde druk naar de koppelomvormer weer.

TCU

De paarse lijn laat zien hoe de TCU (Transmissie Control Unit) de lock-up wil aansturen, de oranje lijn toont hoe die werkelijk aangestuurd wordt. Deze lijn is de door de TCU berekende waarde. De afbeelding laat zien dat de twee lijnen niet bij elkaar in de buurt komen, wat wel zou moeten, aangezien de berekende waarde de targetwaarde is voor de TCU.

Hij valt buiten de marge, waardoor de koppeling steeds probeert aan te grijpen totdat de slip binnen de marge van de targetslip ligt.

Sam Oudshoorn, ATR Transmissies

Sam Oudshoorn groeit op tussen de versnellingsbakken bij familiebedrijf ATR Transmissies in Montfoort. Alle transmissieproblemen heeft hij al eens meegemaakt. Die storingen zorgen in de meeste gevallen voor veel sleutelwerk. Waar anderen moeite hebben met elektronica, is dat voor Sam juist een uitdaging en hij heeft zich daar in vastgebeten. Resultaat? Tegenwoordig kan ATR (bijna) alles in eigen huis oplossen!

Berekende slip

De lichtblauwe lijn laat zien dat ook de aansturing fluctueert. Wat er gebeurt, is dat er een solenoïde aangestuurd wordt die een druk realiseert (lichtblauwe lijn) waarna de slip in de lock-up gereduceerd zal worden om uiteindelijk op de berekende slip uit te komen. Zoals te zien is bij de blauwe, verticale lijn slaat de lock-up in één keer vast en laat daarna weer los. De besturing blijft dit proberen totdat er versneld of van rijstrategie veranderd wordt.

Bijregelen

Het is voor de besturing niet mogelijk om de koppelomvormer bij te regelen. De berekende slip komt niet overeen met de gemeten slip. De TCU zal zijn best doen om dit binnen een marge bij te gaan regelen, maar dat lukt ‘m niet meer. Het getril van de auto is het bijregelen van de besturing op een defecte koppelomvormer.
De juiste diagnose is gesteld. Het blijkt om een productiefout te gaan en een nieuw, verbeterd model gaat rechtstreeks vanuit de USA in de Corvette. Probleem opgelost.

 

Reageer op dit artikel