artikel

Aftermarket stelmotor 2.0 TDI geeft problemen

Werkplaats & Onderhoud 2462

Aftermarket stelmotor 2.0 TDI geeft problemen
Door slijtage van de wervelkleppen komt de positiesensor net te ver terug te liggen in ruststand. Met de begrenzerset kun je foutcode P2015 voorkomen. Maar, dit blijkt niet altijd de oplossing.

Een Audi A4 van 2011 met 2.0 TDI-motor staat in de werkplaats van forumlid Joseph. De MIL brandt en de auto geeft foutcode P2015. ‘Positiesensor klep inlaatspruitstuk, bank-1, onaannemelijk signaal’ is de omschrijving. Joseph heeft al het nodige gedaan, maar de storing blijft. Weet het AMT Garageforum raad?

Joseph: “De inlaatregelklep (03L 129 086) is vervangen, maar daarmee is het probleem niet opgelost. Ik heb ook de aluminium reparatieset geplaatst, maar het probleem blijft.”

Forumlid ‘DocentHans’ reageert: “Je hebt de stelmotor van de inlaatspruitstukklep met positiesensor vervangen, maar heb je ook de voedingsspanningen en signaalspanning gecontroleerd? Bij een bedradingsprobleem krijg je ook een ‘onaannemelijk signaal’-melding.” PatrickG plaatst een foto bij zijn reactie met de opmerking: “Die smoorklep kun je toch begrenzen tegen te ver doorslaan?”

“De reparatieset zoals op de foto heb ik al geplaatst. De kleppen worden perfect aangestuurd. De bedrading is oké, maar de foutcode blijft terugkomen en het MIL-lampje brandt”, reageert Joseph. “Heb je de positiesensor zelf ook gecontroleerd?”, vraagt DocentHans. “Als de kleppen perfect worden aangestuurd, wil dit niet zeggen dat de positiesensor ook goed werkt.”

Te ver terug in rust

Ook Topmonteur pedroo geeft aan dat de positiesensor, door slijtage van de wervelkleppen, net iets te ver terug kan komen in rust en dat dan de foutcode ontstaat. Bart1981 vult aan: “Wij passen de wervelkleppen vaak softwarematig aan door de flash te veranderen, maar in principe moet je bij deze foutcode het complete spruitstuk vervangen en opnieuw inleren met behulp van de juiste apparatuur.”

Een lastige storing?

Vraag je collega’s om raad óf help je collega’s met jouw kennis via amtgarageforum.nl

Beta beloont zowel de vraagsteller als de ‘gouden tip’ met een 8-delige BetaGrip schroevendraaierset t.w.v. € 29,90. Gefeliciteerd, Joseph en Iwan!

Ook kans maken?
Upload bij het vinden van de oorzaak van jouw storing goede foto’s bij het topic en geef aan welke reactie de gouden tip was.

Let op de stelmotor

Topmonteur Iwan: “Belangrijk om te weten is dat de aftermarket stelmotoren vaak problemen geven! Wij adviseren de oude stelmotor terug te zetten en daarop die ‘begrenzer’ te monteren. En vooral NIET inleren. Gewoon foutcode wissen is voldoende als de originele stelmotor er op zit.”

Twee weken later reageert Joseph dat het eerder bestelde (aftermarket) inlaatspruitstuk vervangen is en de foutcode te wissen is. Deze blijft weg zolang de centrale vergrendeling niet gebruikt wordt. “Toeval? Of vindt er zolang de afstandsbediening niet gebruikt wordt geen controle plaats? “Zodra we de motor starten of de auto met de afstandsbediening openen, staat de foutcode er weer in.”

DocentHans: “Dat is inderdaad wel vreemd, maar met je VCDS kun je dataloggen. Wat me verbaast, is dat je een aftermarket inlaatspruitstuk bestelt, terwijl de adviezen hier anders luidden. Ik hoop dat je het snel weet op te lossen.” Ook Bart1981 benadrukt dat aftermarket in dit geval duurder kan uitpakken. “Heb je al geprobeerd om de klep in te leren?”

Toch de oude stelmotor

Een dag later komt Joseph met de oplossing. “De centrale vergrendeling heb ik nog doorgemeten, die was oké. Daarna heb ik (dank, Iwan), toch de oude stelmotor teruggeplaatst op het nieuwe inlaatspruitstuk en daarmee was het probleem opgelost. De nieuwe stelmotor was inderdaad een aftermarket-product en zorgde voor problemen. Balen!”

Iwan sluit het topic passend af: “Die aftermarket stelmotoren zijn …”

Reageer op dit artikel