artikel

VW Golf GTI ‘eet’ drie turbo’s

Werkplaats & Onderhoud 29526

VW Golf GTI ‘eet’ drie turbo’s
Wat een moertje wel niet kan aanrichten bij het compressorwiel.

Drie turbo’s achter elkaar kapot… Dat levert niet alleen een enorme kostenpost op, maar zorgt ook voor veel frustratie. Voor de eigenaar van de auto, én in dit geval voor twee monteurs van twee verschillende garagebedrijven. Wat gaat er toch fout?

De monteur van het tweede autobedrijf is TurboPartner en hij meldt zich bij Turbo’s Hoet met twee defecte turbo’s – turbo twee en turbo drie om precies te zijn – en de vraag: ‘wat is er toch fout gegaan?’Hij weet dat hij eerst op zoek moet gaan naar de werkelijke oorzaak voordat hij een nieuwe turbo installeert. De oorzaak vindt hij snel: een losse moer.

Snel weg ermee, en precies volgens voorschrift monteert hij vervolgens de nieuwe – derde – turbo. Om ervoor te zorgen dat deze nieuwe turbo niet in aanraking komt met vuil en daardoor kapot gaat, vervangt hij het oliefilter en het luchtfilter.

Niet veel later is ook de derde turbo stuk. Aan de montage kan het niet liggen. Maar waaraan dan wel?

Nét gemonteerd en nu al volledig verwoest.

Compressorwiel opnieuw verwoest

“Alles bij elkaar is het een lastig verhaal. Zeker omdat de motor nog geen 35.000 km heeft gelopen. Deze schade verwacht je gewoon niet”, ligt André Veldjesgraaf toe.
“Uit ervaring weet ik dat de ware oorzaak wel aan het licht komt als ik de turbo uit elkaar haal en alle onderdelen grondig bestudeer.”

Bij de tweede turbo ziet André inderdaad een enorme beschadiging, die is veroorzaakt door het losse moertje van de eerste turbo. Maar ook bij de derde turbo is het compressorwiel volledig verwoest.

André: “Maar wat me vooral opvalt bij de derde turbo: de as is gebroken maar niet verkleurd. Dat betekent in ieder geval dat de schade bij deze turbo niet is ontstaan door te weinig smering. Want te weinig smering betekent te weinig koeling, waardoor het metaal verkleurt.”

De turbo-as is wel gebroken, maar niet verkleurd. Er is dus geen sprake van te weinig smering

Te veel toeren

Maar waardoor is de as dan wél gebroken? “Een logische conclusie is dat de turbo té veel toeren ging maken, de zogenaamde overspeed. Daarbij draait de turbo zo snel dat de as in onbalans raakt. Hierdoor raakt het compressorwiel de backplate en breekt de as. Overspeed kan ontstaan door verschillende oorzaken. Maar gezien de leeftijd van de auto en de zorgvuldige montage door de monteur kunnen veel mogelijke oorzaken worden uitgesloten, zoals een vervuild luchtfilter, een losgeschoten turboslang aan de drukzijde of te hoge oliedruk.”

Tuning over de limiet

“Er blijft eigenlijk één oorzaak over en die is zeer plausibel, zeker gezien het type auto. En dat is tuning. Om het vermogen van de auto te vergroten, kun je de gewenste turbodruk in het motormanagement verhogen. Dat kan heel goed werken, als je in de gaten houdt dat je het maximaal aantal toeren van de turbo niet overschrijdt.”

In dit geval bleek de motor inderdaad te zijn getuned. De oorzaak voor de schade is dus overspeed. André: “En het is goed om te onthouden dat de turbo zelf nooit de oorzaak is van het op hol slaan.” Meer over de oorzaken van overspeed lees je via het maanddossier: www.amt.nl/6-2019.

Reageer op dit artikel