artikel

Volvo V70 kent zijn eigen snelheid niet

Werkplaats & Onderhoud 2983

Volvo V70 kent zijn eigen snelheid niet
Een Volvo V70 negeert af en toe de commando's van het baasje, Wat is er aan de hand?

Een Volvo V70 reageert af en toe niet op het gaspedaal. Op die momenten gaat het ESP-lampje aan. Tijdens de proefrit gebeurt dat steeds in bochten naar rechts. Wat is er aan de hand?

Diagnosespecialist Asim Saglam van Autodiagnose.eu kreeg deze Volvo in zijn werkplaats. Uit ervaring weet hij: “Af-en toe ABS-storingen roep je vaak op met bochtenwerk of met hoge(re) snelheden.” En voor de duidelijkheid: “Dat is geen 250, maar boven de 80 km/u.”

Systematisch naar de oplossing

Uitlezen levert een foutcode: ‘Toerentalsensor linksvoor, Onjuist/geen signaal.’ Aha, fouthokje 2, weet Saglam dan. Omdat hij vaker met ABS-storingen te maken heeft. Bedacht hij een systematische methode om ze op te lossen. In het kort: Hij deelde het ABS-systeem op in zeven onderdelen en de mogelijke foutcodes in zes categorieën of hokjes. Hij bepaalde vervolgens welke van de zeven onderdelen verdacht zijn bij ieder van de zes fouthokjes. Op die manier sluit hij al direct heel veel oorzaken en onderdelen uit. Wel zo efficiënt!

ABS diagnose Fouthokje-2

De foutcode wijst op een implausibel signaal. Dat maakt twee onderdelen vanhet ABS-systeem verdacht.

Wat gebeurt er onderweg?

Goed, fouthokje 2: Implausibel signaal. Hij moet het dus zoeken bij de ABS-sensor of de ABS-ring. Saglam gaat rijden met een plot van alle vier de wielsnelheden op de diagnosetester. In rechterbochten geeft het wiel linksvoor af een toe een piekje. “De wielsnelheid is dan het dubbele van de andere drie.” Daarmee heeft hij de oorzaak snel gevonden. “De ring vervormt zo dat hij in de bocht tegen de sensor aandrukt. Het neusje was al een heel stuk afgesleten.”

Snelheid linksvoor 70 km/u, snelheid van de andere drie wielen 35 km/u. Dat keurt de regeleenheid niet goed. *klik op de foto voor groot formaat*


Deze case kwam uit de Workshop ABS-storingen die we volgden bij Autodiagnose.eu. Hieronder vind je de link naar de andere delen. 

Wil je het hele artikel in één keer lezen? Log als abonnee in en lees het artikel in AMT 5 digitaal vanaf pagina 56.

Reageer op dit artikel