artikel

Unboxing: Autel Maxisys MS908 Elite

Werkplaats & Onderhoud 1843

Unboxing: Autel Maxisys MS908 Elite
De Maxisys is een tool die past in de moderne werkplaats. Niet alleen geschikt voor het stellen van diagnose, maar ook voor ADAS-systemen en Pass Thru.

De Autel Maxisys MS908 Elite diagnosetester is het vlaggenschip van de Maxisys-serie. Inmiddels al even op de markt, maar nog niet door AMT getest. Daar gaat nu verandering in komen. Diagnosespecialist Erwin Enneman gaat met de diagnosetool aan het werk. Komt de tester door zijn strenge keuring?

Ik ontvang de tester inclusief uitgebreide tekst en uitleg. Wat meteen opvalt, is dat de koffer groot is, en bij het openmaken zie ik dat er een ruim assortiment aan OBD1-connectoren bij zit. Heb je niet dagelijks nodig, maar handig om binnen handbereik te hebben mocht er een keer een iets oudere auto de werkplaats binnenkomen.

De Maxisys wordt geleverd in een flinke koffer. Daarin vind je behalve de tool en interface ook een uitgebreid assortiment OBD1-stekkers.

Verder zit er een dockingstation in om de tester in de werkplaats opgeladen te houden, en een 12 V-oplader om aan te sluiten op de sigarettenaansteker of accu. Handig wanneer de tester niet opgeladen is en je deze in de auto wil gebruiken.
Waar de meeste merken overstappen op een kleinere dongel, is de interface van de Maxisys groot en robuust. Met grote letters staat ‘J2534 ECU programming device’ oftewel Pass Thru op de interface, en dat is meteen het grootste verschil met zijn kleinere broertjes.

Het gebruik

Op naar de praktijk. Eerst moet je kiezen op welke manier je de juiste auto selecteert. In dit geval door middel van het VIN uit te lezen vanuit het beginscherm zonder eerst een autotype te selecteren. Dit werkt bij auto`s vanaf 2009 perfect. Bij oudere types werd het VIN niet herkend, dan kan je handmatig het automerk selecteren (af en toe even zoeken, want ze staan niet op alfabetische volgorde) en vervolgens het VIN-nummer uit het voertuig lezen. Ik heb zelf geen auto’s getest waarvan het VIN-nummer niet uit te lezen was, de tester is daar erg sterk in. Ik heb mijzelf aangewend om altijd eerst het merk te selecteren en dan het VIN uit te lezen.

Eenmaal het juiste voertuig geselecteerd, heb je de keuze uit een complete scan of losse control unit.

Ik lees bij binnenkomst van een voertuig eigenlijk standaard het complete voertuig uit om te zien welke foutcodes aanwezig zijn. Dat doe ik met de Maxisys ook, en wat opvalt is de snelheid waarmee hij modules uitleest. Eenmaal klaar krijg je een mooi rapport, dat eenvoudig op te slaan of af te drukken is. De tester slaat de gegevens op, en die zijn eenvoudig terug te vinden. Je kan in één keer alle foutcodes wissen, of elke module apart benaderen.

De praktijk

Er komt een Opel Tigra TwinTop binnen waarvan de cabriokap niet meer werkt. De achterklep gaat ook niet meer open, en je kan niet via de achterbank in de kofferruimte komen. Uit ervaring weet ik dat je met een originele tester via een actuatortest met de REC-module achterin de klep vaak nog kunt openen. Een mooie test voor de Maxisys. Gelukkig ondersteunt hij deze module en krijgen we de achterklep zonder moeite open. Wanneer we de dakmodule uitlezen, kom ik geen gekke foutcodes tegen. Dan de parameters eens bekijken, die zijn allemaal netjes uit te lezen. Wat opvalt, is dat als je de originele documentatie van Opel raadpleegt, alle parameters aanwezig zijn en in dezelfde volgorde staan. Dat werkt goed!

(Tekst gaat verder onder de foto)

De tester beschikt over een touchscreen beeldscherm met een duidelijke menustructuur. Een docking station wordt standaard meegeleverd. Zo is de Maxisys altijd ‘full power’ als je hem nodig hebt.

Merkspecifieke stekker

De volgende auto komt binnen, een Mercedes-Benz SLK (2000) met ook een storing in de dakbediening. De klant is al bij een garage geweest. De auto is netjes uitgelezen, maar de dakbediening uitlezen lukt niet en de auto komt bij ons. Wederom een mooie test. Ik sluit de OBD-stekker aan, maar kom ook niet verder dan het uitlezen van de motor. Aangezien het hier om een iets ouder type Mercedes-Benz gaat, toch even onder de motorkap kijken of er nog een merkspecifieke stekker aanwezig is. Dat is het geval, deze zit in de koffer. Ik kan verder. Zelfs het VIN wordt uitgelezen via het voertuig en alle modules kunnen benaderd worden. Ik krijg een foutcode in het systeem naar boven en kan deze oplossen.

Coderen is even zoeken

Ik krijg een Ford Focus (2012) binnen waarvan de verstuivers gecodeerd moeten worden. De auto lees ik via een voertuigscan uit. Wanneer ik de motor selecteer, zie ik de opties ‘foutcodes uitlezen/wissen’, ‘parameters’ en ‘actuatordiagnose’. Zou ik dan niet kunnen coderen? Ik ga een stapje terug en selecteer de losse control units, en daar zie ik ‘coderen’ staan en ‘service menu’. Onder coderen staat onder andere ‘verstuivers coderen’ en ‘basisinstellingen wissen’, maar onder het servicemenu kan ik alle basisinstellingen en coderingen vinden. Even zoeken, maar het staat er wel in.

De tester probeert alle merken te benaderen op dezelfde manier als de originele tester doet, waardoor de structuur in de menu`s niet altijd hetzelfde is. Hierdoor biedt de tester enorm veel diepgang voor veel merken en moet je soms even zoeken en oppassen met wat je selecteert, want ik ben ook vaak optie sleutels inleren en wissen tegengekomen, en dan moet je toch wel even weten wat je doet.

Pass Tru werkt prima

De Pass Thru interface is het grootste verschil met de goedkopere versies van de Maxisys. Omdat ik niet fulltime voor mijzelf werk, heb ik dit in de praktijk niet zelf kunnen testen. Navraag bij een collega die met de tool werkt, leert dat de interface goed en stabiel werkt (je kan de interface aansluiten op de pc zonder gebruik te maken van de Maxisys).
Wat mij opviel? Bij BMW kan je coderen, en bij Mercedes kan een SCN-codering uitgevoerd worden. Die laatste optie heb ik niet getest, maar het coderen bij BMW wel. Ik heb een module vervangen in een BMW en via de Maxisys wordt deze via de Autel-server gecodeerd en voorzien van de juiste software. Dat is iets wat je bij bijna geen enkele andere tester op de markt tegenkomt.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Het is meer dan de moeite waard tijd te investeren om de opties en menustructuren van de Elite MS908 te leren kennen. De uitgebreide functiemogelijkheden maken het dagelijks leven in de werkplaats makkelijker.

Overige functies voor o.a. ADAS

Scrollend door de menu’s kom je andere functies tegen, zoals ADAS. Het systeem is uit te breiden met borden van Autel zodat je ook camera’s kunt kalibreren. De tester beschikt ook over een scope-functie, hiervoor moet wel een aparte interface aangeschaft worden. Technische informatie wordt voorzien door HaynesPro. Mijn tester beschikte over de meest uitgebreide versie. Mis je een functie? Dan vind je een knop waarmee je automatisch een rapport, inclusief log file, naar Autel kan sturen. Achter de schermen gaan zij proberen deze functie zo snel mogelijk toe te voegen.

Mag hij blijven?

De grote vraag: mag hij blijven? Bij mij zeker! De Maxisys is snel en de diepgang op elk niveau is indrukwekkend. Verder valt de zeer sterke bluetooth verbinding op. Het is wel een tester die je moet leren kennen voordat je bekend bent met alle functies. Misschien een idee om een gebruikerstraining aan te bieden?

Reageer op dit artikel