artikel

Peugeot 206 slaat niet aan, hoe los je dat op?

Werkplaats & Onderhoud 3580

Peugeot 206 slaat niet aan, hoe los je dat op?
Een Peugeot 206 1.4 bezorgde Technisch Specialist Dsje handenvol werk. Kon dat niet simpeler?

Even terug naar AMT 5. Een Peugeot 206 van 2009 met 1.4 benzinemotor slaat niet meer aan. Technisch Specialist Dsje steekt veel deskundigheid en energie in de diagnose. Tevergeefs. Op het AMT Garageforum wordt het probleem opgelost, maar ook niet direct. Wegenwacht Harry van Zuijlen moet langs de weg in veel minder tijd met dit soort storingen afrekenen. Hoe doet hij dat?

DSje ging grondig te werk bij zijn diagnose. Hij constateerde dat er geen spanning op bobine en brandstofpomp stond en dat de voeding en massa van de motor zekeringskast (BM34) oké waren. Dus verving hij die BM34. Tevergeefs.

Extra inspanning

Daarop maakte hij een extra massa op die BM34 om daarmee zelf een van de relais’ te kunnen schakelen. Tevergeefs. Hij zette spanning op de juiste aansluitingen van die BM34. Daarop kwam de brandstofpomp in actie, maar de bobine niet. Hij stuurde de BSI en de motor-ECU op naar ACtronics. Maar de specialisten daar zagen niets verkeerds aan die onderdelen.

Hulp van het forum

De collega’s op het AMT-Garageforum deden een hele reeks suggesties. “Isolatie draad 1229 doorgeschuurd”, “Dodemansknop onder de motorkap ingedrukt”, “Wordt de sleutel wel herkend?”, “Dubbelrelais onder de ECU rechts gaat nog weleens stuk”, “Probleem in stekkergedeelte van de ABS-unit”.

Tot uiteindelijk diagnosespecialist Misfire met de oplossing komt: “Ik zou eens de bedrading en BDP-sensor controleren”.

Starttoerental-peugeot-206

Dsje poste deze afbeelding op het AMT Garageforum. Het starttoerental blijft nul. Blijkbaar viel dat niemand op…

Praktijkervaring

Natuurlijk, als je de oplossing al weet is het makkelijk om achteraf diagnose te stellen. Toch kunnen we van de 57-jarige ervaren Wegenwacht Harry van Zuijlen echt nog wel wat leren. “Deze storing komt vaak voor langs de weg. Misschien is het leuk om te vertellen hoe wij deze storing dan aanpakken”, begint hij bescheiden.

Doet de toerenteller niets, dan heb je geen krukassignaal

Toerentellernaald

“Als eerste starten we de motor en kijken naar de toerenteller op het dashboard. De naald zou iets omhoog moeten komen tijdens het starten. Doet ie dat niet, dan heb je geen krukassignaal. Dan zijn er twee mogelijkheden: of de sleutel wordt niet herkend of de BDP-sensor is defect.”

Weerstandsmeting

Hij legt uit dat bij deze motor de BDP-sensor goed te bereiken is: “En dus kan je vrij eenvoudig de weerstand hiervan opmeten. Die moet ongeveer 500 ohm zijn. Bij dit defect is de weerstand in de meeste gevallen oneindig.”

En nu de reparatie

Heel slim. Diagnose gesteld! Maar ja, langs de weg heeft een Wegenwacht meestal geen vervangende BDP-sensor tot zijn beschikking. Geen nood, nou ja, eigenlijk wel: “Als noodreparatie sluiten we de twee pennetjes rechtstreeks aan op de accu. Daardoor maakt het spoeltje weer contact en kan de auto weer rijden.”

Wederzijds respect

Goed werk. En het mooiste: “Ik ben al vanaf 1981 lid van AMT, lees het blad altijd helemaal door, vind vooral de storingen erg leerzaam, én ik heb groot respect voor de jonge generatie die de meest lastige storingen op moet lossen in de werkplaats.” Wow, petje af!

Reageer op dit artikel