artikel

DiagnoseDan: Snelle diagnose bij gloeibougies probleem

Werkplaats & Onderhoud 3739

In de werkplaats van Danny Versluis, ook bekend als DiagnoseDan op Youtube, staat een Fiat Ducato uit 2014 met 2.3-dieselmotor. De klant klaagt dat het lampje van de gloeibougies knippert met de melding ‘Laat gloeibougies controleren’. Hoe pakt Danny deze storing aan?

DiagnoseDan: Snelle diagnose bij gloeibougies probleem
De melding 'Controleer gloeibougies' verschijnt in het display. Hoe ga je dan aan de slag met een snelle diagnose?

Danny: “Allereerst is het natuurlijk goed om de basiskennis op orde te hebben. De punt van de gloeibougie verwarmt razendsnel tot 850 graden. Ook goed om te weten is dat de gloeibougie reageert als een PTC-resistor. De weerstand neemt toe naarmate de temperatuur oploopt. Dit is tevens zichtbaar in de stroomvoorziening, die in het begin hoog is, en dan afneemt.”

Wetende dat de weerstand van een goede gloeibougie ongeveer 1 Ohm is, slaat Danny aan het meten. Maar natuurlijk niet voor het elektrische schema van het gloeisysteem te bekijken. Het gloeirelais wordt aangestuurd door de motor-ECU. De voeding komt van een 50A-zekering uit de zekeringkast. Als het relais dicht gaat, krijgen de gloeibougies stroom.

40 ampère stroom

Onder de linker koplamp bevindt zich het relais van de gloeibougies. Danny hangt de Snap-On EEDM570-ampèretang om de dikke rode draad, de voedingsdraad vanuit de zekeringkast. Daarna zet hij de Ducato op contact. Er gaat eerst 40 Ampère door de draad, en dit loopt snel terug naarmate de gloeibougie opwarmt. Dat lijkt dus in orde.

Net 40 ampère aan stroom meet Danny op de voedingskabel naar het gloeirelais. Is dat goed genoeg, of toch niet?

In het schema is ook zichtbaar dat de dunnere bruine (cilinder 1), rode (cilinder 2), gele (cilinder 3) en groene (cilinder 4) draden de gloeibougies van stroom voorzien. Danny: “Na een snelle meting met de ampèretang zie ik bij cilinder 1, 2 en 3 wel een stroom lopen, maar bij cilinder 4 ontbreekt deze. Vreemd…”

Ook test Danny met een lampje de verbinding tussen de stekker en massa. Ook nu blijft bij de gloeibougie van cilinder 4 het lampje uit.
“Zou je in de werkplaats door alleen een snelle meting, die van 40A op de voedingsdraad, al kunnen concluderen dat er iets mis is met een gloeibougie?”, vraagt Danny? “Jazeker”.

Snelle rekenslag

De Wet van Ohm is een snelle manier om dit duidelijk te maken. Spanning = Stroom maal weerstand. V=I*R. De voeding is 12,48 volt, zo meet Danny. De weerstand van een nieuwe gloeiplug meet hij op exact 1,0 Ohm.

Danny: “De vier gloeibougies staan parallel, dus de totale weerstand is 0,25 Ohm. De totale stroom is daarmee snel te bepalen, namelijk 12,48 volt gedeeld door 0,25 Ohm. Dat maakt nagenoeg 50 ampère.” In het geval van de Ducato is de gloeibougie defect, wat de weerstand 0,33 Ohm maakt. Met dezelfde rekensom kom je dan op 40 Ohm, wat klopt met de meting. Danny: “Zo kun je binnen vijf minuten achterhalen of er een probleem in de gloeibougies zit of niet.”

Danny rekent het voor op een whiteboard. Met vier goed werkende parallel-geschakelde gloeibougies met een weerstand van 1 Ohm elk, zou er 50A nodig zijn volgens de wet van ohm. De eerder gemeten 40 Ohm is dus te weinig.

Danny monteert vier nieuwe gloeibougies. Terwijl hij de nieuwe monteert, moet een Danny een stukje pijp van de EGR naar de EGR-koeler verwijderen. Daar treft hij een heel ander probleem aan: een nagenoeg dichte EGR en koelvloeistof… Danny: “De auto blijft nog even wat langer bij me, maar belangrijker: is de gloeistoring verdwenen?” Danny voert nog een keer de snelle meting uit met de ampèretang en meet nu ruim 50 ampère. Dat strookt met de verwachting. De storing is dan ook verdwenen.

Danny meet ook nog even de oude gloeibougie van cilinder 4. De defecte gloeibougie blijkt een weerstand te hebben van nagenoeg 96 kilo-Ohm. Duidelijk defect dus.

 

Diagnose Dan

Danny Versluis is sinds 2004 eigenaar van autobedrijf ASM in Mijdrecht. Daarnaast heeft hij een passie voor het delen van kennis en sinds enige jaren doet hij dat middels (Engelstalige) video’s op Youtube. Lastige autotechnische storingen simpel uitleggen, dat is de kern van DiagnoseDan. Elke maand behandelt AMT een van de video’s van Danny. Wil je de video bekijken, ga dan naar Danny’s youtube kanaal of bekijk hem hier:

 


Dit artikel is gepubliceerd in AMT mei van 24 mei 2019. Wil je alle andere artikelen lezen? Log hier in als abonnee en lees AMT 5 digitaal. Nog geen abonnee? Bekijk hier de diverse abonnementsmogelijkheden. Van alleen digitaal tot een AMT Compleet-abonnement.

Reageer op dit artikel