artikel

Airco C3 schakelt uit op stand drie

Werkplaats & Onderhoud 1552

Airco C3 schakelt uit op stand drie

Garageforumlid Dieter026 werkt aan een Citroën C3 (2006) met aircoproblemen. De BSM, de bedieningsmodule in de middenconsole én de regelmodule voor de interieurventilator zijn vervangen bij een andere garage. Nu doet zich het probleem voor dat het systeem, bij opvoeren van de ventilatorsnelheid, de aircocompressor uitschakelt. Bij het uitlezen krijgt Dieter de foutcode U340A olieniveausensor in de BSI.

De hogedruksensor heeft Dieter al vervangen, maar dat geeft geen verbetering. De ventilator kan tot de tweede stand worden ingeschakeld, maar in de derde stand wordt de aircocompressor uitgeschakeld. De interieurtemperatuursensor werkt naar behoren, krijgt 5 V en geeft bij normale temperatuur circa 1.8 V. Op het moment dat Dieter koudespray op de sensor spuit, gaat deze naar circa 4 V.

Buitenspiegel

Bart1981 reageert als eerste en vraagt of er een originele buitenspiegel op het voertuig zit. Een imitatiespiegel zou ervoor kunnen zorgen dat de buitentemperatuur niet juist wordt gemeten. Ook stelt hij voor om een 100 gram minder vulling in het aircosysteem te doen.

Dieter antwoordt  dat er een originele spiegel op de auto zit, en dat als hij er koudespray op spuit deze de temperatuur goed volgt. Hij vertelt ook dat op het moment dat de aircocompressor meedraait de druk in het aircocircuit plusminus 3 bar (LH) en plusminus 10 bar (HD) is.

(Figuur 1)

Forumlid Boschdirk schrijft dat de aircocompressor door de BSM geschakeld wordt en dat het voertuig met een automatische airco is uitgerust. Hij voegt ook de schema’s (figuur 1 en figuur 2) toe waarop te zien is hoe het systeem in elkaar zit.

Meetwaarden

Dieter meldt dat de condensor eerder is vervangen, en ook is meerdere malen het systeem leeggehaald en opnieuw gevuld. Middels foto’s laat Dieter de gemeten waarden zien:

“Ik word er niet veel wijzer van. Enerzijds kun je concluderen dat de druk te laag is waardoor de aircocompressor niet inschakelt, maar soms kan ik de compressor wel inschakelen bij een druk van 50 mbar. Met mijn Actia kan ik zien dat de motormodule een controle doet over het aircosysteem.

De BSI vraagt aan de motormodule via CAN-bus of de aircocompressor ingeschakeld mag worden. Opvallend vind ik ook dat wanneer ik de interieurventilator op stand 4 zet en daarna op automatisch, de ventilatorstand naar 2 springt en de aircocompressor uitschakelt. Alsof het zo geprogrammeerd is”.

(Figuur 2)

Vreemde weerstand

Dieter besluit de Citroën naar de dealer te brengen voor een telecodering. Echter blijft het probleem ook na de telecodering aanwezig. Daarop besluit hij de weerstand van de aircocompressor te meten. Deze is 0,4 Ohm, maar op een nieuwe compressor meet hij 4,6 Ohm. Zou dat het zijn?

Dieter vervangt alsnog de aircocompressor en dat blijkt de oplossing. De aircocompressor blijft aangekoppeld als de interieurventilator op stand 3 wordt gezet.

Meer weten?

Wil je de andere afbeeldingen of het bestand van Boschdirk over de werking van het aircosysteem zien? Bekijk ze in het gehele topic online.

 

Reageer op dit artikel