artikel

ABS-storingzoeken met Autodiagnose.eu, deel 5: Nu wordt het moeilijk!

Werkplaats & Onderhoud 602

ABS-storingzoeken met Autodiagnose.eu, deel 5: Nu wordt het moeilijk!
Pauze tijdens de workshop bij Autodiagnose.eu om daarna nog een keer de diepte in te gaan van storingzoeken aan ABS-systemen.

Storing zoeken, mooi werk. Maar ook heel lastig. Waar begin je? Wat ga je meten? Welk resultaat verwacht je? Met zijn systematische aanpak maakt Asim Saglam het ineens heel overzichtelijk. En praktisch! We knipten zijn workshop ABS-storingen op in vijf delen. In dit vijfde en laatste deel werkt Asim aan twee storingen voor de echte profi’s.


Dit is het laatste deel van de vijfluik ABS-storingzoeken.
De eerdere artikelen nog niet gelezen? Lees hier deel 1, deel 2deel 3 en deel 4.


VW Golf V: stuurapparaat niet benaderbaar

Asim Saglam kreeg een VW Golf V BLS in zijn werkplaats met een raadselachtige storing: “Soms hoorde je het instrumentenpaneel piepen (stilte in de werkplaats is belangrijk!), dan ging het handremlampje branden en was hij de verbinding met de ABS-computer kwijt.” De storingscodes wijzen naar fouthokje 5, ‘Niet benaderbaar’, dus heeft Saglam drie verdachten.

“De regeleenheid (die was al vervangen voor ik de auto kreeg), de communicatie en de voeding.” De laatste twee controleerde hij zonder iets te vinden. “Dat is het moment dat je moet stoppen”, adviseert hij zijn workshopdeelnemers. “Je hebt de controles gedaan die je in deze workshop geleerd hebt. Ga je dan door, dan gooi je je hele werkplaatsplanning in de war en kan je er zomaar een hele week mee bezig zijn. Dus: naar de specialist met die auto!”

Uiteindelijk ontdekt hij dat een van de dikke connectors op de unit af en toe geen contact maakt: “Met deze connectors maakte ik dat niet eerder mee.”

BMW 5 Serie: ABS-lampje aan boven 70 km/u

Bij deze BMW E90 ging het ABS-lampje aan zodra de snelheid boven de 70 km/u kwam. Het voorbeeld komt van collega-specialist DTS Lopik. Die las foutcode: ‘Snelheidssensor rechtsachter, Implausibel signaal’ uit. Dat is fouthokje 2, dus moest hij gaan zoeken bij de ring of de sensor. Aan de ring was niets te zien en de sensor was al vervangen.

Dus? “Escaleren naar de specialist”, weten we inmiddels. Nou is Saglam dat (en DTS ook), dus kunnen wij het verhaal verder volgen. “Wat valt je op aan het scoopbeeld?”, vraagt hij de workshopdeelnemers.

Boven: de sensor linksachter, onder: rechtsachter. Wat is er mis met dit scoopbeeld?

“Boven zie je de sensor linksachter en onder die rechtsachter.” In eerste instantie niets. Maar hé, in het onderste signaal is de puls omhoog smaller. “De computer denkt dat dat wiel sneller draait. Ook al is de lengte van een volledige cyclus wel gelijk”, helpt Saglam. “De nieuwe sensor schakelde te vroeg naar beneden.”

 


Dit was deel 5 van de workshop ABS-storingen welke we volgende bij Autodiagnose.eu. Hieronder vind je de link naar de andere delen. 

Wil je het hele artikel in één keer lezen? Log als abonnee in en lees het artikel in AMT 5 digitaal vanaf pagina 56.

Reageer op dit artikel