artikel

Recall: Lekkage accupakket Audi e-tron | Update: reactie PON

Werkplaats & Onderhoud 7934

Recall: Lekkage accupakket Audi e-tron | Update: reactie PON

Recalls, je kent ze wel. De een wat belangrijker dan de ander, maar altijd is de veiligheid in het geding. Toch gaat het meestal om relatief eenvoudige zaken. Bijvoorbeeld een beugeltje zodat een achterbank niet meer los kan schieten (Clio IV). Ook bij exotische auto’s als een Bugatti komen ze voor. En nu kwamen we een interessante op het spoor, acculekkage bij de nieuwe E-tron. Wat is er aan de hand?

Het recall-register van de RDW is openbaar en daar doorheen snuffelen is best interessant. Ook als autobedrijf overigens om te raadplegen als je veel nieuwe auto’s serviced. Net zoals je natuurlijk al gebruik maakt van de TI-websites van autofabrikanten. Het raadplegen van TSB’s kan namelijk best wat zoektijd schelen.

Donderdagavond kwamen we een bijzondere recall op het spoor. Zo zou bij de nog kersverse Audi e-tron lekkage kunnen ontstaan in de het accupakket via de laadkabel. En we weten allemaal, ongewenst vocht (menig accupakket is vloeistofgekoeld) en hoog voltage, dat gaat niet zo goed samen. Aan de slag dus in de VW/Audi-werkplaats, want het is best een klus.

De e-tron is meer geplaagd door productieproblemen zien we in het recall-register, maar via via ontvingen we ook enkele foto’s van een andere e-tron klus in de werkplaats. Verwarrend, want de Audi A3 was er ook al e-tron. Niet te verwarren met de grote full-size SUV e-tron.

Welke werkzaamheden aan dit accupakket (van de A3 e-tron dus, en wellicht ook e-Golf) nodig zijn is nog enigszins onduidelijk, maar ook hier zou het lekkage betreffen van de accubak. “De koperen deksel corrodeert met de aluminium-bak met lekkage tot gevolg”, aldus de bron.

 

443 e-trons

We raadplegen even de verkoopcijfers en het RDW Open Data-register met gekentekende voertuigen. Van de Audi e-tron staan nu 443 exemplaren op kenteken. Of alle e-tron’s in de recall vallen weten we nog niet, die vraag staat uit bij PON. Feit is wel dat menig werkplaats even een moderne klus heeft. Een klus die in de toekomst vaker gaat voorkomen? Vast en zeker, een elektrische aandrijflijn mag dan minder bewegende delen bevatten, dat maakt ‘m niet minder complex.

In Amerika worden alle e-tron’s (naar schatting 1641 stuks) teruggeroepen aldus carscoops.com

Update 12 juni: Het statement van PON is binnen. Het betreft 310 e-tron’s in Nederland.

Van Ard van den Eijnde (PR Manager Audi Nederland) begrijpen we dat er inderdaad e-trons teruggeroepen worden omdat er, onder ongunstige omstandigheden, vocht in de batterij kan komen. “Er zijn geen calimiteiten bij Audi AG bekend”, benadrukt Van den Eijnde. “Auto’s kunnen gewoon gebruikt worden mits er geen waarschuwing op het dashboard oplicht”. 

Audi informeert alle eigenaren die binnen het productie-window (t/m week 11, 2019) vallen. Volgens Van den Eijnde rijden er 310 e-trons rond in Nederland die aan de voorwaarden voldoen.

 


Over de terugroepactie van de E-Tron is nog niet veel bekend bij RDW, maar dit volgen we natuurlijk de komende tijd.

 

Ook Hyundai kende met de Ionic PHEV en EV een terugroepactie welke te maken had met het hoogspanningssysteem.

 

Alweer even terug, maar vanwege veiligheidsissues (eigenaren kregen een brief) moest er een kleine beugel bijgeplaatst worden bij de achterbank.

 

Ook hypercars ontkomen niet aan recalls. Bij diverse Bugatti-modellen bleek de aluminium onderplaat los te kunnen komen met gevaar voor andere weggebruikers.

Reageer op dit artikel