artikel

Opgelost op AMT Garageforum: Nissan 2.5 dCi draait zonder oliedruk

Werkplaats & Onderhoud 8028

Opgelost op AMT Garageforum: Nissan 2.5 dCi draait zonder oliedruk
Ook aan de zuigkant van de oliepomp is geen verstopping te vinden.

Bij forumlid ‘owner’, echte naam Roderick, staat een Nissan Navara van 2008 met 2.5 dCi-motor in de werkplaats. Volgens de klant brandt het olielampje. Het oliepeil is echter correct, waarna Roderick de oliedruk gaat meten. Alles lijkt echter in orde. Waar kan de oorzaak liggen? Hij beschrijft nauwkeurig zijn gedane diagnose. Wie weet meer?

Roderick: “Het oliepeil staat op maximum, dus ik heb de oliedruk gemeten. Op de plek van de oliedruksensor, vlak na het oliefilter, heb ik een externe oliedrukmeter aangesloten. Bij het starten van de motor heb ik geen oliedruk, ook na even lopen is er geen oliedruk te bekennen.” Ook in het oliefilter vond Roderick geen olie. Met toestemming van de klant ging hij verder op zoek.

“Ik heb de distributiekappen verwijderd en de oliepomp op de krukaspoelie bekeken. De oliepomp heb ik tevens gedemonteerd en getest buiten de auto. Hij werkt naar behoren. Zuigt netjes olie aan en pomp het ook weer naar buiten uit het gewenste gat.”

Geen oliedruk bij lopende motor. Roderick bekijkt de oliepomp van de 2.5 dCi nauwkeurig.

Geen verstoppingen

Roderick haalt ook het overdrukventiel uit elkaar. De veer is niet gebroken en het zuigertje ziet er niet gescheurd uit. Ook aan de zuigkant van de oliepomp vindt Roderick geen verstopping. “Ook de hogedrukkant van de pomp heb ik bekeken. Deze loopt regelrecht naar het oliefilter toe. Ik heb hem op druk gezet, hij heeft geen lekkage. Wie o wie heeft er nog tips of heeft dit eerder meegemaakt?”, besluit Roderick zijn vraag. Hij plaatst diverse foto’s van het tot dan toe gedane werk.

“Zit er wel een juist oliefilter op?”, vraagt Marc1123. “Bij een verkeerd filter druk je dit buisje dicht, met alle gevolgen van dien”.

“Welk merk oliefilter zit erop?”, vraagt forumlid marc1123. “Bij ons is een Navara uit 2006 stukgelopen na olie verversen met een verkeerd geleverd filter. Aan het schroefdraad waar je het filter opschroeft, zit als het goed is nog een stukje buis. Bij een verkeerd merk filter draai je die buis ergens in het filter dicht, met als gevolg geen olie. Bij ons moest er een andere motor in (betaald door de grossier). Een filter van Nipparts of Kavo werkt wel goed. Het verkeerde filter was van UFI dacht ik.”

Topmonteur Hobbyman reageert: “Als je er via het gat van de oliesensor lucht in blaast, komt dat wel in het carter uit? Wellicht zit daar nog een verstopping? De tip van het oliefilter zou ik sowieso controleren overigens.” Ook ‘Monteur10’ heeft nog een tip: “Bij oude Patrols liepen de boutjes van het oliepompdeksel los. Deze zitten bij jou wel vast, toch?”

Overdrukventiel

De uiteindelijk oplossing valt in de categorie ‘over het hoofd gezien’. Roderick: “Ik heb alle tips nagelopen, maar vond uiteindelijk toch de oplossing in het overdrukventiel. Deze ging openstaan nadat ik de motor had gestart en bleef dan toch op dit punt hangen, waardoor alle oliedruk wegviel. Toch allemaal bedankt voor de snelle reacties. ”

Pedroo sluit af: “Dan stond dit ventiel toch ook al open toen je deze controleerde/demonteerde? Of heb je toen niet op de stand gelet?” Roderick beaamt dit. Niettemin bleef de schade beperkt, ondanks de wat langere diagnose.

Wil je het hele topic nog eens nalezen? Dat kan hier.
Let op, je hebt wel een inlog nodig op AMT Garageforum. Gratis registreren als automotive professional doe je hier.

Reageer op dit artikel