artikel

Diagnosetip uit de praktijk: Custom Kawa met kuren

Werkplaats & Onderhoud 4052

Diagnosetip uit de praktijk: Custom Kawa met kuren
Een derde van alle motorfietsen is ouder dan 25 jaar (bron: VWE). De kans is dus groot dat je als motorfietstechnicus regelmatig te maken krijgt met carburateurs.

Primeur: de eerste diagnosetip uit de praktijk van Tyronne van Genechten. Zijn nog jonge bedrijf Manic Mechanics is gespecialiseerd in reparatie, onderhoud en restauratie van (klassieke) motorfietsen. Tyronne krijgt een Kawasaki Sport uit 1992 met kuren in zijn werkplaats. Weet hij van dit bokkige oudje een happy senior te maken?

In mijn werkplaats staat een Kawasaki Sport GPZ900R 110pk (81kW) van 1992. De motorfiets start wat moeilijk, maar als hij loopt, kun je wel tot ongeveer 4.000 toeren rijden. Vraag je echter wat meer vermogen, dan gaat hij inhouden en ontzettend bokken.

Ademhaling

Na een standaard controle zie ik al snel dat er gesleuteld is aan de motor. Denk hierbij aan andere uitlaten en open luchtfilters. Aangezien deze onderdelen cruciaal zijn voor de ademhaling van de motor en het brandstof-/luchtmengsel, is dit hetgeen waar ik direct mee aan de slag ga.

Te veel lucht

Theoretisch gezien krijgt de motor door bovengenoemde aanpassingen veel te veel lucht in verhouding tot de hoeveelheid brandstof. De gemonteerde carburateur is een Keihin/CVK34.

Volgens de technische documentatie hoort hier volgens fabrieksspecificaties een hoofdsproeier maat 100 in te zitten en hoort de pilotscrew, die bij dit type carburateur de brandstofhoeveelheid afstelt, 2,5 slag uit te staan. Helemaal ingedraaid zal de benzinetoevoer compleet afgesloten worden, helemaal uitgedraaid krijgt hij de maximale hoeveelheid in combinatie met de sproeiermaat 100.

Zuchtend en steunend kwam deze 27-jarige Kawasaki Sport de werkplaats van Tyronne van Genechten binnen. Na een flinke ‘reanimatie’ heeft de motorfiets de juiste hoeveelheid lucht en rijdt ie weer als een jonge god.

Maximale stand

Bij deze Kawasaki is zelfs de maximale stand niet rijk genoeg om de motor mooi te laten lopen. Dit houdt in dat de hoofdsproeier niet toereikend genoeg is en dus vergroot zou moeten worden. Daar ga ik mee aan de slag.

Bij het demonteren van de carburateurs blijken ze ook vervuild te zijn, een ultrasoonreiniger is in dit geval geen overbodige luxe. Bij het terugmonteren van de vier, nu schone, carburateurs kies ik er voor om steeds met stapjes van 2,5 omhoog te gaan wat betreft de hoofdsproeier. Zo kom ik uiteindelijk uit bij sproeiermaat 112,5.

Tyronne van Genechten

Eigenaar van Manic Mechanics en een technische duizendpoot die geen enkele storing of reparatie uit de weg gaat. Zijn liefde voor motoren en alles waar olie en benzine ingaat, zit er al vroeg in. Hij is met de multimeter geboren, want elektronica en diagnose zijn een passie. Naast zijn werk als diagnosespecialist bouwt hij unieke ‘droommotoren’ voor klanten uit heel Nederland op.

Dan is de pilotscrew aan de beurt. Deze zet ik op de door de fabrikant voorgeschreven 2,5 uit. En dat heeft het juiste effect: de motor slaat veel sneller aan en ook het inhouden is verdwenen.

Kalibreren

Na de motor goed warm gereden te hebben, blijft enkel het stationair onregelmatig lopen van de motor over. Dit heb ik opgelost door de gaskleppen te kalibreren met behulp van een synchroontester van Carbtune Pro. Hiermee stel je de onderdruk af die heerst in het inlaatspruitstuk waardoor de hoeveelheid aangezogen lucht/brandstof nagenoeg hetzelfde is voor iedere cilinder. Hiermee is de ademhaling van de Kawasaki weer helemaal in orde. Vrij van nukken verlaat de motorfiets mijn werkplaats.

Reageer op dit artikel