artikel

ABS-storingzoeken met Autodiagnose.eu, deel 4: Drie praktijkcases

Werkplaats & Onderhoud 1007

ABS-storingzoeken met Autodiagnose.eu, deel 4: Drie praktijkcases
Het scoopbeeld linksvoor wijkt sterk af. Let op de onderbrekingen.

Storing zoeken, mooi werk. Maar ook heel lastig. Waar begin je? Wat ga je meten? Welk resultaat verwacht je? Met zijn systematische aanpak maakt Asim Saglam het ineens heel overzichtelijk. En praktisch! We knipten zijn workshop ABS-storingen op in vijf delen. In dit vierde deel herstelt Asim de ABS-systemen van een Kia, een Peugeot en een Volvo.


Dit is deel 4 van het vijfluik ABS-storingzoeken.
De twee eerdere artikelen nog niet gelezen? Lees hier deel 1, deel 2 en deel 3.


 

Kia Rio: lampje aan tijdens het rijden

“We hebben een Kia Rio. Het ABS-lampje gaat branden als we gaan rijden. En we lezen uit: ’Toerentalsensor links voor, Signaal buiten tolerantie’.”
Dankzij de systematische benadering van Saglam weten we nu dat we moeten zoeken bij twee van de zeven onderdelen: de ring en de sensor. “Bij deze auto gaat het nog om een metalen ring. In het scoopbeeld zien je een onderbreking in het signaal van het ringwiel linksvoor, dus moet er iets met die ring aan de hand zijn”, weet Saglam. “In dit geval had je dat met visuele inspectie ook gezien”, voegt hij toe als hij de foto van de ring laat zien.

Peugeot 307: lampje blijft aan

Een deel van de sensorbedrading is gesmolten.

Voorbeeld 2 is een Peugeot 307. Het ABS-lampje springt aan op contact en gaat niet meer uit. In principe is dit dus zo’n geval waarin je maar een van de zeven onderdelen kunt uitsluiten (de ABS-ring) en de werkplaatschef alvast moet waarschuwen. Maar het valt mee, want de foutcode is: ‘Toerentalsensor linksachter, Onderbreking/kortsluiting. “Hé dat is storingshokje 1, dus houden we alleen de sensor en de bedrading over.”

In dit geval sloot Saglam de sensor uit door de sensoren links en rechts om te wisselen (niet fysiek, maar met lange draden links op rechts aansluiten en andersom). Dus bleef de bedrading over. Storingsoorzaak: “Een deel van de bedrading was gesmolten door contact met een hitteschild van de uitlaat.”

Volvo V70: ESP-lampje aan en motor houdt in

Voorbeeld 3 is al ingewikkelder. Deze Volvo reageerde af en toe niet op het gaspedaal. Op die momenten ging het ESP-lampje aan. Tijdens de proefrit gebeurde dat steeds in bochten naar rechts. Tip van Saglam: “Af-en toe ABS-storingen roep je vaak op met bochtenwerk of met hoge(re) snelheden.” En voor de duidelijkheid: “Dat is geen 250, maar boven de 80 km/u.”

De foutcode was: ‘Toerentalsensor linksvoor, Onjuist/geen signaal.’ Aha, fouthokje 2, weten we dan, de sensor of de ring. Saglam ging rijden met een plot van alle vier de wielsnelheden op de diagnosetester. In rechterbochten gaf het wiel linksvoor af een toe een piekje. “De wielsnelheid was dan het dubbele van de andere drie.” Toen was de oorzaak snel gevonden. “De ring vervormde zo dat hij in de bocht tegen de sensor aandrukte. Het neusje was al een heel stuk afgesleten.”

Snelheid linksvoor 70 km/u, snelheid van de andere drie wielen 35 km/u. Dat keurt de regeleenheid niet goed. *klik op de foto voor groot formaat*


Dit was deel 4 van de workshop ABS-storingen die we volgden bij Autodiagnose.eu. Hieronder vind je de link naar de andere delen. 

Wil je het hele artikel in één keer lezen? Log als abonnee in en lees het artikel in AMT 5 digitaal vanaf pagina 56.

Reageer op dit artikel