artikel

ABS-storingzoeken met Autodiagnose.eu, deel 3: Controle van de zeven onderdelen

Werkplaats & Onderhoud 731

ABS-storingzoeken met Autodiagnose.eu, deel 3: Controle van de zeven onderdelen
Gaat het ABS-lampje branden tijdens het rijden (tweede interne controle), dan kun je vijf van de zeven onderdelen wegstrepen. Die kunnen de storing niet veroorzaken.

Storing zoeken, mooi werk. Maar ook heel lastig. Waar begin je? Wat ga je meten? Welk resultaat verwacht je? Met zijn systematische aanpak maakt Asim Saglam het ineens heel overzichtelijk. En praktisch! We knipten zijn workshop ABS-storingen op in vijf delen. In dit derde controleert Asim de zeven ABS-onderdelen op fouten.


Dit is deel 3 van het vijfluik ABS-storingzoeken.
De twee eerdere artikelen nog niet gelezen? Lees hier deel 1, en hier deel 2.


Controle van de zeven onderdelen

Oké, Saglam heeft de zeven onderdelen van het ABS-systeem besproken en de zes categorieën of hokjes van foutmeldingen. En hij heeft bepaald welke onderdelen verdacht zijn bij ieder van die zes fouthokjes. Nu komt het erop aan die verdachten te ontmaskeren. Hoe controleer je de zeven onderdelen op storingen?

ABS-ring: plot de wielsnelheden

Saglam begint met de ABS-ring: “De metalen variant sterft uit. Je kunt ‘m visueel beoordelen, maar ook met de scoop zie je een breuk. De magnetische variant is te controleren met de scoop, maar ook met een magneetkaartje. Een andere mogelijkheid om de ringen te controleren is via wielsnelheden in de meetwaarden, als de regeleenheid het plotten daarvan toelaat tijdens rijden. Is er wat mis met de ringen, dan zie je vaak kortstondig een extreem afwijkende snelheid op zo’n wiel.”

Heb je eenmaal bepaald welke onderdelen overblijven, dan ga je ze controleren. De magnetische ABS-ring kun je controleren met een magneetkaartje.

Sensor: let op met weerstandsmeting!

Dan de sensor. “Er zijn twee types, de inductieve (sterft uit) en de Hall-sensor. Je herkent ze in de bedradingsschema’s. In een inductieve zie je een spoeltje, en een spoeltje heeft een weerstand. Die kun je meten. Aftermarket sensoren hebben vaak een lagere weerstand dan de originele. Dat geeft dan ook een lagere sinus. Is die te laag, dan heb je een storing. Een Hall-sensor is vaak een blokje met een blokpuls erin en een plusje bij een van de draden, want een Hall-sensor heeft een voeding nodig. Doe geen weerstandsmeting, want daar kun je een Hall-sensor mee slopen.”

Hoe dan wel? “Meet het bloksignaal met een scoop of meet de spanning met een multimeter.” Maar let op: “De Hall-sensor schakelt over de mindraad, en de blokgolf heeft maar een kleine deltaspanning. Meet je over de sensor, dan meet je over een bereik van 12 V en dan zie je ‘m niet. Meet dus altijd ten opzichte van de accuplus of accumin.”

Bedrading: belast meten is riskant

Bij de controle op de bedrading, het derde onderdeel, zou je het liefst belast meten, maar: “Het is riskant. Je kunt andere componenten beschadigen. Zorg dus dat je het juiste schema hebt voor je dat doet, en let op aftakkingen. Overigens zit zo’n bedradingsprobleem vaak in de klemspanning van de stekkers. Wees daar beducht op.”

Op naar de praktijk

Dan component 4, de voeding: “Die moet je altijd belast meten. En let erop dat je met een meetnaaldje het klemmetje van een stekker juist genoeg kunt aandrukken om het weer contact te laten maken. In de praktijk heb je dan geen storing met de meetnaalden in de connector en wel zonder de meetnaalden. Controleer dus de connector, er zit een klappercontact in.” En zo geeft Saglam tips voor het aansluiten van de oscilloscoop om de netwerkcommunicatie te controleren, legt hij uit dat je via Pass-thru (of via de dealer) de codering kunt corrigeren en dat je ACtronics (of een andere reparateur) de regeleenheid kunt laten testen. Ten slotte nog een algemene tip: “Via partslink kun je op chassisnummer controleren wat er op een auto hoort te zitten en kun je onderdeelnummers controleren. Dat is waardevol als er al verschillende malen een computer is vervangen.”

Mooi, tot zover de theorie. Nu is het tijd voor de praktijk. In de deel 4 en 5 bespreekt Asim Saglam vijf praktijkvoorbeelden. Drie daarvan moeten zijn workshopdeelnemers nu kunnen oplossen. En de andere twee? Dat lees je binnenkort.

 


Dit was deel 3 van de workshop ABS-storingen die we volgden bij Autodiagnose.eu. Hieronder vind je de link naar de andere delen. 

Wil je het hele artikel in één keer lezen? Log als abonnee in en lees het artikel in AMT 5 digitaal vanaf pagina 56.

Reageer op dit artikel