artikel

ABS-storingzoeken met Autodiagnose.eu deel 2: Zes foutcodes

Werkplaats & Onderhoud 1368

ABS-storingzoeken met Autodiagnose.eu deel 2: Zes foutcodes
De auto doet zelf al twee interne controles op de werking van het ABS-systeem.

Storing zoeken, mooi werk. Maar ook heel lastig. Waar begin je? Wat ga je meten? Welk resultaat verwacht je? Met zijn systematische aanpak maakt Asim Saglam het ineens heel overzichtelijk. En praktisch! We knipten zijn workshop ABS-storingen op in vijf delen. In dit tweede deel neemt Asim de zes mogelijke foutcategorieën onder de loep.


Dit is deel 2 van het vijfluik ABS-storingzoeken.
Deel 1 nog niet gelezen? Bekijk dat eerst


Wat zegt de foutcode?

De volgende belangrijke informatiebron is de foutcode: “En dan bedoel ik niet alleen het component waarnaar de code verwijst, bijvoorbeeld ‘toerentalsensor rechtsvoor’, maar ook de beschrijving die erbij staat. Die is knetterbelangrijk!” Hij geeft het voorbeeld van een foutcode op de druksensor: “Staat er in de beschrijving: ‘Onderbreking’ ,dan zit het probleem intern in de ABS-regeleenheid. Dan kun je kijken of ACtronics, BBA Reman of een andere elektronicareparateur daar een oplossing voor heeft. Maar staat er ‘Plausibiliteit’, dan ziet de druksensor een waarde die hij niet verwacht. Dan zou de rempedaalschakelaar defect kunnen zijn. De regeleenheid ziet dan geen rempedaalbediening, maar wel een remdruktoename.”

Zes foutcategorieën

Door ervaring wijs geworden, heeft Saglam de foutmeldingen en hun beschrijvingen ingedeeld in zes categorieën. Maar hij spreekt liever over hokjes: “Hokje 1 is de kortsluiting naar massa of naar plus. Hokje 2 is een implausibel signaal. Hokje 3 is de interne storing. 4: de CAN-bericht fout. 5: Niet benaderbaar of Geen verbinding met de ABS-regeleenheid, en 6: Codering software.” Mooi, het ABS-systeem bestaat dus uit zeven onderdelen en er zijn zes verschillende fouthokjes.

Saglam deelt de foutcodes in in zes categorieën, of liever: fouthokjes.

Waar zit de storing níét?

Saglam neemt die hokjes nu een voor een onder de loep: “Ieder merk heeft zijn eigen omschrijvingen. Als je bij een universele garage werkt, zul je ze wel herkennen. Bij hokje 1 zie je bij foutcodes over toerentalsensoren beschrijvingen als: ‘Onderbreking’, ‘Kortsluiting naar plus’ of ‘Massasluiting’.” In welk van de zeven onderdelen kan het probleem dan zitten? “Niet in de communicatie, want je kunt gewoon uitlezen. Niet in de regeleenheid want…, niet in…” En zo streept Saglam vijf van de zeven onderdelen weg om alleen de sensor en de bedrading over te houden. Heel logisch allemaal en ook heel analytisch.

Voor ieder van die zes fouthokjes heeft hij bepaald welke van de zeven onderdelen je kunt wegstrepen.

Implausibel signaal

Zo doet hij dat ook met storingshokje 2, Implausibel signaal: “Ook hier weer heeft iedere fabrikant zijn eigen omschrijvingen. Het gaat ook over een toerentalsensor met beschrijvingen als: ‘Niet plausibel’, ‘Tandkrans defect’, ‘Onjuist signaal’, ‘Geen signaal’. Deze storing treedt vaak op als je gaat rijden. Net als bij de tweede interne controle van de auto zelf (lampje gaat aan tijdens het rijden), moet je ook hier de oorzaak zoeken bij de ABS-ring of de sensor.”

Hokje 3 is de Interne storing: “Die gaat over alles wat in de ABS-unit zit, dus de ECU, het kleppenblok met de druksensor en de pomp. Dus gaan die foutcodes over componenten als: ‘Schakelapparaat’, ‘Inlaatklep linksachter’, ‘Relais pompmotor’, ‘Ventielrelais’ of ‘ECU’ met beschrijvingen als ‘Component defect’, ‘Foutief of ‘Onderbreking’.

Ruis

Aan welke van de zeven onderdelen we dan moeten denken? Dat is makkelijk, dat moet de regeleenheid zijn. “Maar let op, het kan ook heel goed de voeding zijn”, waarschuwt Saglam. Of meer precies: “Eén van de voedingen, want de ABS-computer heeft altijd minstens twee voedingen, een voor de pompmotor en een voor de elektronica. Scheidt de fabrikant die twee niet, dan geeft het aanslaan van de pomp (wat veel stroom trekt) ruis op de elektronica.”

Voeding wordt onderschat

Als een van die voedingen niet werkt, krijg je ook dit soort foutmeldingen. “De voeding als storingsoorzaak wordt echt onderschat”, weet Saglam. “Een bedrijf stuurt dan de unit naar de elektronicareparateur. Die zeggen dat hij goed is. Maar dan sluiten ze ‘m aan en is ‘ie nog niet goed. Daarna bestellen ze een nieuwe of halen er een van de sloop en is de storing weg. De reparateur krijgt dan de schuld van de garagist, maar ondertussen is die stekker wel los geweest en weer vastgezet. En nu pakt ie ‘m net wel goed en heeft de unit weer al zijn voedingen.”

ABS-storing door netwerkfout

Hokje (of foutcategorie) 4 is die van de netwerkfouten: “Bijvoorbeeld: ‘CAN bericht motorstuurapparaat foutief’. Wat zegt zo’n storing? Deze zie je alleen bij auto’s met ESP. Het motorstuurapparaat meldt via het netwerk dat hij een storing heeft. Daardoor is de werking van het ESP niet meer gegarandeerd, dus gaat het ABS/ESP-lampje aan.”
Kortom, bij deze foutencategorie is er met geen van de zeven ABS-componenten iets mis. “Oké, dat het ABS/ESP-lampje dan gaat branden snap ik, maar dan moet het motorstoringslampje toch ook branden?”, denkt een deelnemer aan de workshop.

“Bedrijven die foutcodes ‘wegschrijven’”, antwoordt Saglam. “Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat er met de foutcodes in de motorregeleenheid is gerommeld zodat het motorstoringslampje niet gaat branden. Een regelrechte ramp! Dan zie je alleen via een omweg als deze dat er iets mis is met de motor. Dat maakt storing zoeken bij op die manier ‘getunede’ auto’s ook zo lastig. Je weet niet meer waar je aan toe bent.”

Niet benaderbaar

Door naar fouthokje 5: “Het ABS-lampje brandt bij contact aan en de diagnosetester kan de ABS-computer niet vinden. Je kan dus geen foutcode uitlezen. Werk je niet met dealer-apparatuur, probeer dan een ander diagnoseapparaat. Kijk ook naar de andere stuurapparaten, hebben die ook geen communicatie met de ABS-computer? Het motorstuurapparaat en de airbagcomputer melden dat dan ook. Dan zou er iets met het regelapparaat aan de hand kunnen zijn. Of weer met die voeding.” Saglam herhaalt het nog een keer: “Die is knetterbelangrijk.” En is er helemaal geen communicatie, dan zoekt Saglam het in het netwerk zelf.

Softwarefout

Het laatste fouthokje is dat van de software. “Bij de beschrijving zie je dan bijvoorbeeld: ‘Component niet geprogrammeerd’ of: ‘verkeerde codering’. Dat komt voor als er een nieuwe ABS-computer is gemonteerd. Hetzelfde onderdeel wordt vaak op meerdere modellen gebruikt. Daarom moet bijvoorbeeld de bandenmaat worden ingevoerd. Als je een VCDS hebt, probeer dan maar eens verkeerde coderingen in te voeren. Dan krijg je dit type fouten.”


Dit was deel 2 van de workshop ABS-storingen die we volgden bij Autodiagnose.eu. Hieronder vind je de link naar de andere delen. 

Wil je het hele artikel in één keer lezen? Log als abonnee in en lees het artikel in AMT 5 digitaal vanaf pagina 56.

Reageer op dit artikel